ترانسفورماتور ارت کننده چیست؟

ترانسفورماتور ارت کننده - ماه صنعت انرژی

ترانسفورماتور ارت کننده یا زمین کننده چیست؟

(Earthing Transformer or Grounding Transformer)

ترانسفورماتور ارت کننده

پایداری در خطای زمین خارجی (E / F) در طرف مثلث ترانسفورماتور ستاره-مثلث

اگر ترانسفورماتور ارت کننده [1]در سمت مثلث خارج از منطقه حفاظت باشد ، خطا زمین(E/F) در سیستم مثلث در خارج از مکان های ترانسفورماتور جریان (CT) ، همانطور که نشان داده شده باعث ایجاد توزیع جریانی می‌شود که در ثانویه CT  دیفرانسیل گردش می‌کند و سیم پیچ‌های عملکنده آن را نمی بینند.

ترانسفورماتور زیگزاگ Zig-Zag یا ترانسفورماتور زمین کننده ستاره متصل شده داخلی دارای امپدانس مغناطیس شوندگی بالایی است  اما برای E / F جریان در سیم پیچ‌های یکسان – هسته به شکلی جریان می‌یابد که دور آمپر کنسل شده  و از این رو امپدانس کمتری را می‌کند.

در مواردی که نقطه خنثی سیستم سه فاز مانند سیستم متصل به سمت مثلث یک ترانسفورماتور برق در دسترس نباشد ، ممکن‌است یک نقطه خنثی مصنوعی با کمک ترانسفورماتور ارت کننده متصل به زیگزاگ ایجاد شود.

این یک ترانسفورماتور از نوع هسته ای‌است و دارای سه شاخه‌است. هر سیم پیچ فاز در اتصال زیگزاگ به دو نیمه مساوی تقسیم‌می‌شود. نیمی از آن بر روی یک شاخه و نیم دیگر بر روی شاخه دیگر هسته ترانسفورماتوراست.

1- نیمه اول سیم پیچ فاز قرمز روی شاخه 1 هسته و نیمه دوم 2 فاز قرمز بر روی شاخه 3 سیم پیچی‌می‌شود.

2- نیمه اول سیم پیچ فاز زرد بر روی شاخه 2 هسته و نیمه دوم 2 فاز همان زرد بر روی شاخه 1 سیم پیچی‌می‌شود.

3- نیمه اول سیم پیچ فاز آبی بر روی شاخه 3 هسته و نیمه دوم 2 فاز آبی بر روی شاخه 2 سیم پیچی‌می‌شود.

===================================

توضیح

در شرایط عادی سیستم ، ولتاژ سیم پیچ ترانسفورماتور زمین کننده1/√3  برابر ولتاژ فاز سیستم‌است.

و با استفاده از نقطه ستاره زمین ترانسفورماتور زمین کننده به سیستم انرژی الکتریکی باز می‌گردد.که در هر سه فاز به طور مساوی تقسیم‌می‌شود.

جریان ها در دو نیمه مختلف دو سیم پیچ در شاخه یکسان هسته در جهت مخالف جریان‌می‌یابد.

و بنابراین شار مغناطیسی ایجادشده توسط این دو جریان با یکدیگر مخالف و خنثی می‌شوند. از آنجا که هیچ افزایش در شار به دلیل جریان خطا وجود‌ندارد ، هیچ تغییری در df / dt وجود ندارد به این معنی که هیچ اثر چک شوندگی برای جلوگیری از جریان خطا رخ نمی دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت ، ترانسفورماتور زمین کننده یا همان ارت کننده از نوع زیگزاگ ولتاژ نامی را در جریان عادی و همچنین هنگامی که یک خطای زمین جریان می‌یابد ، حفظ‌می‌کند.

ولتاژ نامی یک ترانسفورماتور زمین کننده یا ارت کننده به مقدار ولتاژ خط به خطی‌است که از آن قرار است استفاده‌شود. جریان نامی این ترانسفورماتور حداکثر جریان نوترال (نول)است که ترانسفورماتور برای تحمل آن در حالت خطا برای مدت زمان مشخص طراحی شده‌است. عموماً بازه زمانی ، که ترانسفورماتور برای تحمل حداکثر جریان خطا به صورت ایمن طراحی شده‌است ، ۳۰ ثانیه می‌باشد.

===================================

مقالات مرتبط :

ترانسفورماتور های جداکننده یا ایزوله

ترانسفورماتورهای ولتاژ بالا

تفاوت های بین ترانسفورماتور و موتورهای القایی

اتصال دلتای (مثلث ) باز ترانس : محاسبات و دیاگرام

لینک زبان اصلی مقاله :

What is Earthing Transformer or Grounding Transformer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *