تست بی باری موتور القایی

تست بی باری موتور القایی

در این مقاله قصد داریم در مورد تست بی باری موتور القایی صحبت کنیم.

پس با ما همراه باشید.

 

تست بی باری موتور القایی- تئوری تست بی باری موتور القایی

 

راندمان موتورهای بزرگ را می توان با بارگذاری مستقیم آنها و با اندازه گیری قدرت ورودی و خروجی آنها تعیین کرد.برای موتورهای بزرگتر ممکن‌است تهیه بار برای آنها دشوار باشد. علاوه بر این ، تلفات توان با آزمایش بارداری کامل بزرگ خواهد بود. بنابراین تست بی باری و تست روتور قفل‌شده  بر روی موتورها انجام‌ می‌شود.همانطور که از نام آن مشخص‌است، تست بی باری زمانی انجام‌می‌شود که روتور با سرعت سنکرون می‌چرخد و گشتاور بار وجود ندارد. این تست مشابه تست مدار باز روی ترانسفورماتور‌است.در واقع، دستیابی به سرعت سنکرون در موتور القایی غیرممکن‌است. فرض می‌کنیم که سرعت سنکرون است.سرعت سنکرون با گرفتن لغزش =0 بدست می‌آید که امپدانس بینهایت را در شاخه روتور بوجود می‌آورد.این تست اطلاعات مربوط به تلفات بی باری مانند تلفات هسته  تلفات اصطکاک و تلفات سیم پیچ را ارائه می‌دهد.تلفات مسی روتور در بی باری خیلی کم بوده و مقدار آن ناچیز‌است. جریان کمی برای تولید گشتاور کافی لازم است.این تست همچنین به عنوان تست عملکرد سبک شناخته‌شده‌است. این آزمایش برای ارزیابی مقاومت و امپدانس مسیر مغناطیسی موتور القایی استفاده‌می‌شود.

موتور القایی سه فاز

————————————————–

تئوری تست بی باری موتور القایی

 

امپدانس مسیر مغناطیسی موتور القایی به اندازه کافی بزرگ‌است که مانع جاری شدن جریان‌شود. با این وجود، جریان کوچکی در دستگاه ایجاد‌می‌شود که به دلیل آن  مقداری افت ولتاژ در امپدانس استاتور رخ می‌دهد و تقریبا ولتاژ نامی در سراسر شاخه مغناطیسی اعمال می‌شود. اما افت مقدار امپدانس استاتور و توان حاصل از مقاومت استاتور نسبت به ولتاژ اعمالی بسیار اندک‌است.

بنابراین، از این مقادیر صرف نظر‌شده و فرض بر این‌است که کل توان مصرفی به تلفات هسته تبدیل‌می‌شود.فاصله هوایی در شاخه مغناطیسی در موتور القایی به آرامی جریان تحریک را افزایش می دهد تلفات بی باری استاتور I2R کم کم مشهود می‌شود.

باید در نظر داشته‌‌‌‌‌‌‌‌باشید که جریان نباید از مقدار نامی تجاوز کند ، در غیر این صورت روتور فراتر از حد خود سرعت می‌گیرد. این تست در ولتاژهای چند فاز و مقدار نامی فرکانس اعمالی بر روی ترمینال‌های استاتور انجام‌می‌شود. هنگامی که موتور برای مدتی کار می کند و یاطاقان ها به طور کامل روغن کاری می شوند ، در آن زمان قرائت، ولتاژ اعمال‌شده ، جریان ورودی و قدرت ورودی انجام‌می‌شود و ثبت‌می‌شود. برای محاسبه تلفات چرخشی ، تلفات استاتور I2R را از توان ورودی کم کنید.

————————————————–

محاسبه تست بی باری موتور القایی

 

بگذارید کل توان ورودی به موتور القایی W0وات باشد.

کل توان ورودی به موتور القایی

که،

V1 = ولتاژ خط

I0 = جریان ورودی بی باری

تلفات چرخشی = W0 – S1

که،

 S1  = تلفات سیم پیچ استاتور=  Nph I2 R1

Nph = تعداد فاز

تلفات مختلف مانند تلفات سیم پیچ، تلفات هسته و تلفات چرخشی تلفات ثابتی است که می تواند بصورت 3Io2R1 = تلفات سیم پیج استاتور  محاسبه شود

که،

I0 = جریان ورودی بی باری

 R1= مقاومت موتور

3GoV2 = تلفات هسته

 

 

مقالات مرتبط:

مدار معادل ترانسفورماتور از دید اولیه و ثانویه

مدار معادل موتور القایی سه فاز و تکفاز (موتور آسنکرون)

تست های مدار باز و اتصال کوتاه در ترانسفورماتور قدرت

تست های موتور القایی

مزایا و معایب موتور القایی

لینک زبان اصلی مقاله :

No Load Test of Induction Motor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *