تست پلاریته ترانسفورماتور قدرت (شرح + دیاگرام‌­ها)

تست پلاریته ترانسفورماتور قدرت - ماه صنعت انرژی

تست پلاریته ترانسفورماتور قدرت (شرح + دیاگرام‌­ها)

جریان به دلیل وجود اختلاف پتانسیل، از نقطه ولتاژ بالا به نقطه ولتاژ پایین شارش می­کند. اینجاست که پلاریته الکتریکی به میان می­آید. پلاریته الکتریکی به طور ساده جهت شارش جریان را توضیح‌می­دهد.

با بررسی سیستم DC در می­یابیم که یک قطب همواره مثبت و قطب دیگر همواره منفی‌است و این نشان دهنده شارش جریان تنها در یک جهت‌است. اما هنگام بررسی سیستم AC متوجه می­شویم که ترمینالها پلاریته خود را به صورت متناوب عوض می­کنند همچنین جهت جریان نیز به طور متناظر تغییرمی­کند.

ما از قواعد نقطه گذاری (dot convention) به منظور تعیین پلاریته ولتاژ امپدانس متقابل دو سیم‌پیچ استفاده می­نماییم. دو قاعده مورد استفاده ما عبارتند از:

  • 1- اگر یک جریان وارد ترمینال نقطه گذاری شده یک سیم‌پیچ گردد، آنگاه ولتاژ القایی در سیم‌پیچ دیگر در ترمینال نقطه گذاری شده سیم‌پیچ دوم، مثبت خواهد بود.
  • 2- اگر یک جریان ترمینال نقطه گذاری شده یک سیم‌پیچ را ترک کند، آنگاه پلاریته ولتاژ القایی در سیم‌پیچ دیگر در ترمینال نقطه گذاری شده سیم‌پیچ دوم، منفی خواهد بود.

هنگام بررسی عملکردهای ترانسفورماتورهای توزیع، در می­یابیم که باید همواره کار کنند و نیاز به تغذیه در تقاضای شدید در زمان های پیک دارد. بنابراین جهت سازگاری با این موقعیتها، ترانسفورماتورها را به صورت موازی متصل می‌کنیم. موازی سازی با اتصال ترمینالهای پلاریته یکسان سیم‌پیچ اولیه به یکدیگر انجام می­دهیم. رویکرد مشابهی را برای سیم‌پیچ ثانویه پیش می­گیریم.

موازی سازی منجر به افزایش ظرفیت تغذیه توانی و قابلیت اتکای سیستم می­گردد.

موازی کردن صحیح
موازی کردن صحیح

 

ما تست پلاریته را در ترانسفورماتورهای موازی جهت اطمینان از اینکه اتصال سیم‌پیچ ها هم قطب و نه برعکس انجام شده‌است، اجرا می­کنیم. اگر تصادفا پلاریته های مخالف سیم‌پیچ ها را به یکدیگر متصل کنیم، منجر به اتصال کوتاه و نهایتا صدمه به دستگاه خواهد شد.

 

موازی کردن نادرست
موازی کردن نادرست

انواع پلاریته ترانسفورماتور را می­توان در دو گروه دسته بندی نمود:

1- پلاریته جمع‌شونده

2- پلاریته تفریق‌شوندهپلاریته ترانسفورماتور - ماه صنعت انرژی

 

جمع‌شونده

در پلاریته جمع‌شونده ولتاژ (Vc) بین سمت اولیه (Va) و سمت ثانویه (Vb) برابر مجموع هر دو ولتاژ بالا و پایین خواهد بود. به عبارت دیگر: Vc = Va + Vb

 تفریق‌شونده

در پلاریته تفریق‌شونده ولتاژ (Vc) بین سمت اولیه (Va) و سمت ثانویه (Vb) برابر اختلاف هر دو ولتاژ بالا و پایین خواهد بود. به عبارت دیگر: Vc = Va – Vb

در پلاریته تفریق‌شونده اگر Vc = Va – Vbباشد، ترانسفورماتور کاهنده و اگر Vc = Vb – Vaباشد ترانسفورماتور افزاینده است.

ما از پلاریته جمع‌شونده برای ترانسفورماتورهای مقیاس کوچک و از پلاریته تفریق‌شونده در ترانسفورماتورهای مقیاس بزرگ استفاده می­نماییم.

 

مدار تست پلاریته ترانسفورماتور
مدار تست پلاریته ترانسفورماتور

 

  • 1- مدار را مانند شکل فوق با یک ولتمتر (Va) موازی با سیم‌پیچ اولیه و یک ولتمتر دیگر (Vb) موازی با سیم‌پیچ ثانویه ببندید.
  • 2- در صورت امکان، رنج ترانسفورماتور و نسبت دورها را پایین بیاورید.
  • 3- یک ولتمتر (Vc)بین سیم‌پیچ اولیه و ثانویه متصل می­کنیم.
  • 4- به قسمت اولیه ولتاژ اعمال می­کنیم.
  • 5- با خواندن مقدار در ولتمتر (Vc)می­توانیم دریابیم که پلاریته از کدام یک از دو نوع جمع‌شونده و تفریق‌شونده است.

پلاریته جمع‌شونده:

Vcباید برابر مجموع Va و Vbباشد.

پلاریته تفریق‌شونده:

Vcباید برابر اختلاف بین Vaو Vbباشد.

اخطار: توجه کنید که اندازه گیری ماکسیمم ولتمتر Vcباید بزرگتر از مجموع Va(سیم‌پیچ اولیه) و Vb(سیم‌پیچ ثانویه)باشد؛ در غیر اینصورت در طول پلاریته جمع‌شونده، مجموع Vaو Vbبا آن موازی می­شود.

نکته:

اگر نیاز به پلاریته جمع‌شونده داشته باشیم اما پلاریته تفریق‌شونده داشته‌باشیم، می­توانیم آن را به سادگی با نگهداری هر کدام از سیم‌پیچ های اولیه یا ثانویه به همان صورت و عوض کردن اتصال سیم‌پیچی دیگر، به جمع‌شونده تغییردهیم. به طور مشابه در صورت نیاز به پلاریته تفریق‌شونده و در صورتی که پلاریته ما جمع‌شونده‌است، همین رویکرد را در پیش‌می­گیریم.

مقالات مرتبط:

تست های مدار باز و اتصال کوتاه در ترانسفورماتور قدرت

تست ترانسفورماتور | تستهای تایپ و تستهای روتین ترانسفورماتور

چک لیست نگهداری ترانس قدرت- ترانس جریان- ترانس ولتاژ

آنالیز گاز تجزیه شده (DGA) و فوران روغن ترانسفورماتور

لینک زبان اصلی مقاله:

Polarity Test of Transformer (Explanation + Diagrams)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *