تفاوت بین موتور‌القایی تک فاز و سه فاز

تفاوت بین موتور القایی تک فاز و سه فاز - ماه صنعت انرژی

در این مقاله قصد داریم در مورد موتور‌القایی تکفاز و سه‌فاز و تفاوت آن ها صحبت کنیم.

فهرست مطالب

1- موتور‌القایی

2- موتور‌القایی تکفاز

3- موتور‌القایی سه‌فاز

4- تفاوت موتور‌القایی تکفاز و سه‌فاز

————————————————–

1- موتور‌القایی

موتور‌القایی نوعی موتور AC‌است که بر اساس القای الکترومغناطیسی بین استاتور و روتور کار می‌کند. استاتور قسمت ساکن موتور و روتور قسمت چرخشی‌است.

این موتور به موتور آسنکرون نیز معروف‌است زیرا چرخاننده آن با سرعتی کمتر از سرعت همزمان تئوری موتور می چرخد.

موتورهای القایی می‌توانند برای کار با منبع‌تغذیه تکفاز یا سه‌فاز طراحی شوند ، روتور این موتور  به دلیل میدان مغناطیسی چرخشی RMF تولید‌شده توسط سیم‌پیچ‌های استاتور اطراف آن می چرخد.

منبع تکفاز نمی‌تواند RMF تولید کند زیرا سیم‌پیچ‌ها جریان مشابهی را‌دارند که همزمان با هم متفاوت‌است.

بنابراین ، به مکانیزم راه‌انداز نیاز‌دارد. در حالی که منبع‌تغذیه سه‌فاز می‌تواند به راحتی RMF تولید‌کند زیرا سیم‌پیچ‌ها 3 جریان فرکانسی مشابه با اختلاف فاز‌دارند که یک RMF صاف تولید‌می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت که تفاوت عمده این‌است که موتورهای القایی تکفاز خود راه‌انداز  نیستند در حالی که مدل سه‌فاز آن ها خود راه‌اندازی می‌شوند.

————————————————–

2- موتور‌القایی تکفاز

این مورد نوعی موتور AC  آسنکرون‌است که با منبع‌تغذیه تکفاز کار می‌کند. این موتور کم مصرف‌است که معمولاً در خانه‌ها و دفاتر مورداستفاده قرار میگیرد .

این موتور‌ها خود راه‌انداز نیستند به همین دلیل به مکانیسم راه‌انداز مانند تکنیک راه‌اندازی خازن نیاز دارد. از آنجا که AC تکفاز نمی‌تواند RMF تولید‌کند، از یک خازن برای‌تولید تغییر فاز 90 درجه در سیم‌پیچ کمکی برای تولید RMF استفاده‌می‌کند.

به چنین موتوری  راه‌انداز خازنی گفته می‌شود. چند نوع دیگر موتور بر اساس مکانیسم راه‌اندازی آنها موتور‌القایی فاز شکسته، موتور‌القایی خازن راه‌انداز ، موتور‌القایی چاکدار و غیره‌است.

RMF تولید‌شده توسط تکفاز بسیار روان نیست زیرا با‌استفاده از خازن با‌استفاده از سیم‌پیچ کمکی در 90 درجه تولید‌می‌شود.موتور در هنگام کار تحت لرزش قرار‌گرفته و صدا ایجاد‌می‌کند. همچنین عمر آن را کاهش‌می‌دهد.

منبع‌تغذیه تکفاز نسبت به منبع سه‌فاز از اطمینان و هزینه کمتری برخوردار‌است. منبع‌تغذیه آن تحت تأثیر خطای خط قرار میگیرد.اتلاف مسی برای همان جریان نامی بیشتر‌است زیرا جریان فقط از یک سیم‌پیچ عبور‌می‌کند.

ماه صنعت انرژی 

به همین دلیل راندمان آنها از موتورهای سه‌فاز پایین‌است. همچنین در نهایت اندازه موتور افزایش می‌یابد تا جریان زیاد در سیم‌پیچ‌ها را تحمل کند.اندازه آن نسبتاً بزرگتر از موتور سه‌فاز‌است که دارای رده های قدرت یکسان‌است.

از آنجا که منبع‌تغذیه تکفاز در خانه ها و ادارات به راحتی در دسترس‌است و بار مکانیکی مورد نیاز برای تحریک بسیار کم‌است ، موتور تکفاز القایی انتخاب بهتری‌است.

به جای آن به دو هادی یا 3 یا 4 هادی نیاز دارد که هزینه کابل را کاهش‌می‌دهد. بنابراین، موتورهای تکفاز برای تحریک بارهای کوچک مقرون به صرفه هستند.

طراحی و ساخت بسیار ساده‌است، فقط از دو سیم‌پیچ یعنی سیم‌پیچ اصلی و سیم‌پیچ کمکی استفاده می‌شود.

تف

————————————————–

3- موتور‌القایی سه‌فاز

موتور‌القایی سه‌فاز نوعی موتور آسنکرون AC است که با منبع‌تغذیه سه‌فاز کار‌می‌کند.

بسته به نیاز می‌تواند در پیکربندی ستاره یا پیکربندی مثلث اجرا شود. این موتور دارای توان بالا‌است که فقط در صنایع از آن استفاده‌می‌شود

این موتور به راحتی می‌تواند RMF را در سیم‌پیچ‌های استاتور تولید‌کند ، به لطف سه جریان متناوب که در سیم‌پیچ‌ها از هم 120درجه فاصله‌دارند و از هم جدا هستند این اجازه را می‌دهد تا یک میدان مغناطیسی چرخشی هموارتر از  خازن موتور تکفاز را بهتر شروع کند.

RMF تولید‌شده توسط سه‌فاز بسیار روان‌است که امکان عملکرد بسیار روان موتور را بدون هیچ گونه لرزش و صدا فراهم‌می‌کند.

منبع‌تغذیه سه‌فاز در مقایسه با تکفاز بسیار مطمئن و بسیار مقرون به صرفه‌است.

این منبع‌تغذیه تحت تأثیر خطای یک خط قرار نمی گیرد. سیم‌پیچ‌های استاتور جریان را تقسیم می‌کنند تا تلفات مس بیشتر کاهش یابد. بنابراین کارآیی بیشتری‌دارند.

این موتورها معمولاً برای هدایت بارهای مکانیکی بسیار سنگین در صنایع مورداستفاده قرار می گیرند زیرا در رده های بالاتر از قدرت بهترین بازده و عملکرد را‌دارند.

تلفات موتور بسیار کمتر از استفاده از یک موتور تکفازی‌است که دارای امتیازات یکسانی می‌باشد. بنابراین در نهایت ارزان تر از موتور تکفاز‌است.و سه‌فاز

منبع تغذیه سه فاز
منبع‌تغذیه سه‌فاز

ساختار طراحی نسبتاً پیچیده ای‌است و باعث افزایش هزینه ساخت موتور می‌شود.

به همین دلیل قیمت آنها نسبتاً گران‌است.

————————————————–

4- تفاوت موتور‌القایی تکفاز و سه‌فاز

جدول زیر مقایسه بین موتور‌القایی سه‌ فاز و تک فاز را نشان می‌دهد.

جدول - ماه صنعت انرژی

 

ما می‌توانیم نتیجه بگیریم که موتور تکفاز از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار‌است و برای محرک‌هایی با بارهای کوچک مانند وسایل خانگی و اداری گزینه بهتری‌ است. در حالی که موتورهای سه‌فاز بهترین عملکرد را برای محرک‌هایی با بارهای سنگین مانند صنایع کاربرد‌دارند.

مقالات مرتبط:

موتور‌القایی تکفاز –  ساختار، کارکرد ، مدل ها و کاربردها

معادله گشتاور موتور‌القایی سه‌فاز

انواع موتور‌القایی سه‌فاز- موتور آسنکرون- موتور فقس سنجابی

لینک اصلی مقاله:

Difference Between Single Phase & Three Phase Induction Motor

تف

One thought on “تفاوت بین موتور‌القایی تک فاز و سه فاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *