تفاوت بین مدار الکتریکی و مدار مغناطیسی

مدار مغناطیسی و مدار الکتریکی-ماه صنعت انرژی

مدار مغناطیسی و مدار الکتریکی

در این بخش قصدداریم شما را با مفهوم مدار مغناطیسی و مدار الکتریکی و تفاوت ها آن آشنانماییم . پس در ادامه با ما همراه‌باشید .

تفاومت بین مدارالکتریکی ومغناطیسی

برای بررسی تفاوت مدار الکتریکی ومغناطیسی، نیاز‌است که در ابتدا به تعریف این دو بپردازیم.

مدارمغناطیسی

مسیر بسته‌ای که در آن شار مغناطیسی جاری‌می‌شود، مدار مغناطیسی نام‌دارد.این مدار بر اساس مواد مغناطیسی مانند آهن ، استیل نرم و … ساخته‌می‌شود و در وسایل مختلفی مانند موتور الکتریکی ، ترانس ، رله ، ژنراتور و … کاربرددارد.

مدارالکتریکی

به مجموعه‌ای از منابع مختلف الکتریکی اعم از مقاومت، خازن و سایر متعلقات الکتریکی که در یک مسیر بسته قراربگیرند، مدار الکتریکی می‌گویند.

تفاوت بین مدارالکتریکی و مغناطیسی به شرح زیر‌است :

1- در مدارهای مغناطیسی، شار مغناطیسی در مسیر بسته جاری‌می‌شود.در حالتی که در مدارهای الکتریکی جریان جاری‌می‌شود.

2- واحد شار وبر و واحد جریان آمپر‌است.

3- نیرو محرکه مغناطیسی با واحد آمپر دور اندازه‌گیری و نیرو محرکه الکتریکی با واحد ولت اندازه‌گیری‌میشوند.

4- مقاومت در برابر شار مغناطیسی با عبارت S = l/aµ محاسبه و واحد آن آمپر دور بر وبر‌است.مقاومت الکتریکی به شکل R = ρ. l/a محاسبه و واحد آن اهم‌است.

5- همانطور که در مدار مغناطیسی، نفوذپذیری وجود دارد، در مدار الکتریکی، رسانایی موجود‌است.به همین ترتیب ،عدم عبور شار مغاطیسی در مدار مغناطیسی به عنوان مقاومت شناخته‌می‌شود.

6- در مدار مغناطیسی قطب‌های مولکولی هم راستامی‌شوند و شار در آن جریان‌ندارد،اما در مدار الکریکی جریان به شکل الکترون منتقل‌می‌شود.

7- برای شار مغناطیسی، عایق مناسبی وجود ندارد.این می تواند حتی در مواد غیر مغناطیسی مانند هوا ، لاستیک ، شیشه و غیره ایجاد‌شود.

  • برای مدار الکتریکی تعداد زیادی عایق مناسب مانند شیشه ، هوا ، لاستیک ، PVC و رزین مصنوعی وجود‌دارد که اجازه عبور جریان را نمی‌دهد.

8- مقاومت مدار مغناطیسی ثابت نبوده و با مقدار B تغییرمی‌کند.مقاومت در مدارالکتریکی تقریبا ثابت‌بوده و تنها به دلیل تغییرات دمایی مقدار بسیار کمی تغییرات خواهیم‌داشت.

9- هنگامی که شار مغناطیسی در یک مدار مغناطیسی واردشود ، هیچ تلفاتی وجودندارد.فقط مقدار کمی انرژی در مرحله اولیه برای ایجاد شار در مدار لازم‌است.

  • اما انرژی تا زمانی که جریان از طریق مدارالکتریکی جریان‌یابد ، به طور مداوم در حال تلفات‌است.این انرژی به صورت گرما از بین می‌رود.

10- قوانین کیرشهف و MMF در مدار مغناطیسی و قوانین جریان و ولتاژ کیرشهف در مدارالکتریکی پایدار‌است.

11- خطوط مغناطیسی شار از قطب شمال شروع‌می‌شود و در قطب جنوب به پایان‌می‌رسد.خطوط الکتریکی یا جریان از بار مثبت شروع‌می‌شود و به بار منفی ختم‌می‌شود.

با در نظر گرفتن جنبه های مختلف و در نظر گرفتن رابطه شار و جریان ، مقاومت الکتریکی ومغناطیسی و موارد دیگر مقایسه کاملی بین این دو مدار در جدول زیر صورت گرفته‌است.

تفاوت مدار الکتریکی و مغناطیسی - ماه صنعت انرژی

مقالات مرتبط :

مدار مغناطیسی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *