دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته - ماه صنعت انرژی

در این مقاله به انواع دوربین‌ مداربسته و طریق نصب آن می‌پردازیم.

فهرست :

1- دوربین مداربسته چیست؟

2- دوربین مداربسته چگونه کار میکند؟

3- انواع دوربین مداربسته

4- تجهیزات مورد نیاز برای نصب دوربین

5-نقشه نصب دوربین

——————————————————-

1- دوربین مداربسته چیست ؟

دوربین مداربسته نقش بزرگی در جامعه امروزی ایفا می‌کند و با دوربین‌های اطراف ما، زندگی روزمره ما هر روز سطوح بالاتری از امنیت را تجربه‌می‌کند. با این حال، آنچه بسیاری از مردم نمی‌دانند این‌است که انواع مختلفی از دوربین‌های مداربسته وجود دارد که مناسب موقعیت‌ها یا مکان‌های مختلف‌هستند و انتخاب دوربین مناسب برای کاربرد مناسب واقعاً حیاتی‌است..

دوربین مدار‌بسته (تلویزیون مدار‌بسته) یک سیستم تلویزیونی‌است که در آن سیگنال‌ها به صورت عمومی توزیع نمی‌شوند، بلکه نظارت می‌شوند، عمدتاً برای اهداف نظارتی و امنیتی کاربرد دارند .

——————————————————-

2- دوربین مداربسته چگونه کار میکند ؟

دوربین مداربسته به قرارگیری استراتژیک دوربین‌ها و مشاهده ورودی دوربین روی مانیتورها در جایی متکی‌است. از آنجایی که دوربین‌ها با مانیتورها و/یا ضبط‌کننده‌های ویدیو از طریق کابل‌های کواکسیال خصوصی یا پیوندهای ارتباطی بی‌سیم ارتباط برقرار می‌کنند، نام «مدار بسته» را می‌گیرند تا نشان‌دهد که دسترسی به محتوای آن‌ها فقط برای کسانی که می‌توانند آن را ببینند محدود‌می‌شود .

دوربین های مداربسته - ماه صنعت انرژی

——————————————————-

3- انواع دوربین مداربسته

  • 1- دوربین‌ مداربسته Dome1-
  • 2- دوربین مداربسته گلوله
  • 3- دوربین مداربسته C-Mount3-
  • 4- دوربین  PTZ Pan Tilt & Zoom
  • 5- دوربین مداربسته روز/شب
  • 6- دوربین مداربسته مادون قرمز/دید در شب
  • 7- دوربین مداربسته تحت شبکه IP
  • 8- دوربین مداربسته بی‌سیم

1- دوربین مداربسته Dome

دوربین مداربسته گنبدی نام خود را از محفظه گنبدی شکلی که دوربین در آن قرار می‌گیرد گرفته‌است. در حالی که این دوربین‌ها از نظر ظاهری نسبتاً محتاط‌هستند، اما این مانع از جلوگیری از مجرمان نمی‌شود. این به این دلیل‌است که پوشش گنبدی تشخیص جهت گرفتن دوربین را برای مردم دشوار‌می‌کند. این یک فضای عدم اطمینان برای دزدان یا خرابکاران احتمالی ایجاد می‌کند که از همه جهات نزدیک می‌شوند .

دوربین های مداربسته - ماه صنعت انرژی

مزایای اصلی :

1- طراحی محجوب به این معنی‌است که به راحتی جا‌می‌شود

2- مناسب برای‌استفاده در محیط داخلی و فضای باز

3- گنبد مقاوم در برابر خرابکاری به این معنی‌است که تداخل با دوربین سخت‌تر‌است

4- چرخش 360 درجه دوربین تا بتوانید تمام زوایا را پوشش دهید

2- دوربین مداربسته گلوله ای

طراحی نمادینی دارند که به شدت قابل مشاهده‌است. آنها استوانه‌ای شکل‌هستند و می‌توانند فواصل طولانی را رصد کنند. دوربین‌های گلوله معمولاً در فضای باز قرار‌می‌گیرند، بنابراین بدنه آن‌ها در برابر آب، گرد و غبار و خاک مقاوم می‌شوند .

دوربین های مداربسته - ماه صنعت انرژی

مزایای اصلی :

1- بسیار قابل مشاهده هستند ، بنابراین به عنوان یک عامل بازدارنده برای مجرمان عمل‌می‌کند‌.

2- مقاوم در برابر آلودگی

3-نظارت را در فواصل طولانی فراهم‌می‌کند .

3- دوربین مداربسته C-Mount

آنها مجهز به لنزهای جداشدنی‌هستند که‌می‌توان آنها را برای نظارت بر فواصل مختلف تغییر‌داد. دوربین‌های C-Mount معمولاً حجیم‌‌هستند، بنابراین، مانند دوربین‌ گلوله، به عنوان یک بازدارنده قابل مشاهده در برابر فعالیت‌های مجرمانه عمل‌‌‌می‌کنند .

1- ظاهر بسیار قابل مشاهده که مجرمان را باز می‌دارد .

2- برای محافظت از دوربین در محیط‌های سرد می‌توان بدنه مقاوم دوربین را اضافه کرد .

3- بدنه ضد آب و هوا آن را برای استفاده در فضای باز ایده‌آل می‌کند .

دوربین های مداربسته - ماه صنعت انرژی

4- دوربین  PTZ pan Tilt – zoom

با دوربین PTZ (Pan Tilt & Zoom)، تیم امنیتی شما‌می‌تواند کنترل کاملی بر آنچه ضبط می‌شود داشته‌باشد. با لمس یک دکمه، لنز دوربین می‌تواند به چپ و راست حرکت کند، به بالا و پایین کج کند یا بزرگ‌نمایی کند. اگر یک نگهبان دارید که فیلم ویدیوی زنده را در سایت نظارت‌می‌کند، انتخاب ایده‌آلی‌است.

دوربین های مداربسته - ماه صنعت انرژی

مزایای اصلی :

1- زوم اپتیکال در این دوربین‌ها به این معنی‌است که می‌توانید از نزدیک روی سوژه‌ها فوکوس‌کنید .

2- قابلیت میدان دید 360 درجه را فراهم‌می‌کند .

3- وضوح تصویر معمولاً بی عیب و نقص دارد بنابراین می‌توان ویژگی‌های صورت را متمایز‌کرد .

4- سیستم امنیتی کنترل کامل ضبط را دارد و می‌تواند‌به موقعیت‌های زنده واکنش نشان‌دهد .

این بهترین دوربین مداربسته برای مشاهده از راه دور‌است. این دوربین در محیط‌های خرده فروشی بزرگ واقعاً محبوب‌است و به عنوان بهترین دوربین مدار بسته برای مکان‌های تجاری که دارای یک شی با ارزش خاص برای محافظت هستند در نظر گرفته‌می‌شود. برای مثال، یک موزه می‌تواند دوربین را طوری برنامه‌ریزی کند که وقتی حرکت را تشخیص‌می‌دهد، به نقطه ورودی یا خروجی خاصی حرکت کند. بنابراین حتی زمانی که از راه دور کنترل نمی شود، دوربین می‌تواندمنطقه بسیار بزرگ‌تری را پوشش دهد و همان کار چندین دوربین ثابت را انجام دهد.

5- دوربین مداربسته شب و روز :

این دوربین‌ها به‌طور خاص ساخته‌شده‌اند تا بدون توجه به اینکه محیط آن‌ها چقدر روشن است، به طور مؤثر کار کنند. هم در طول روز و هم در شب، آنها تصاویر ویدیویی واضحی را ضبط میکنند که در شرایط نوری متفاوت پنهان نمی‌شوند. این امر از طریق تراشه‌های تصویربرداری بسیار حساس آنها به دست می‌آید.

دوربین های مداربسته - ماه صنعت انرژی

مزایای اصلی :

1- ضبط واضح در نور کم

2- آنها معمولا به دو صورت رنگی و سیاه و سفید ضبط میکنند .

3- می‌تواند با وجود تابش خیره‌کننده، نور مستقیم خورشید، بازتاب‌ها و نور ضعیف عمل‌کند .

4- قاب محافظ دوربین ، دوربین را در برابر نظارت خارجی محافظت‌می‌کند .

انواع مختلفی از دوربین مداربسته وجود‌دارد که برای استفاده بیرونی مناسب هستند، اما تصویربرداری بسیار حساس در هر دو حالت تصویربرداری در روز و شب، این نوع دوربین را منحصر به فرد‌می‌کند. بنابراین این سیستم دوربین مداربسته ایده‌آل برای مکان‌های تجاری‌است .

6- دوربین مداربسته مادون قرمز دید در شب :

همانطور که از نام آن پیداست، این دوربین‌ها برای عملکرد بهینه در شرایط سیاه و سفید طراحی‌شده‌اند. آنها با استفاده از فناوری مادون قرمز به این امر دست می‌یابند. مدل‌های مادون قرمز گران‌تر از دوربین‌های روز/شب‌هستند و کسانی که این گزینه را انتخاب‌می‌کنند معمولاً این کار را انجام می‌دهند زیرا ضبط در شب برای امنیت کسب‌وکارشان حیاتی‌است.

دوربین های مداربسته - ماه صنعت انرژی

مزایای‌اصلی :

1-LED‌های مادون قرمز امکان ضبط واضح را حتی در محیط‌های سیاه و سفید می‌دهد .

2- یک فیلتر برش مادون قرمز در طول روز فعال‌می‌شود تا تصاویری واضح در شرایط روشن‌تر داشته‌باشید .

3- می‌تواند حتی در حضور مه، گرد و غبار یا دود عکس بگیرد .

4- تصاویر رنگی را در روز و سیاه و سفید را در شب ضبط‌می‌کند .

این بهترین دوربین مدار بسته برای عملکرد دید در شب‌است. بنابراین این انتخاب ایده‌آل برای کسانی‌است که به ضبط فوق‌العاده مطمئن در تاریکی کامل نیاز‌دارند. به عنوان مثال، بانک‌ها، مزارع و کارخانه‌های تولیدی.

7- دوربین‌ مداربسته تحت شبکه IP

این دوربین‌ها فیلم‌های زنده را در سراسر اینترنت به اشتراک‌می‌گذارند تا بتوان به راحتی از هر نقطه از جهان به تصاویر دسترسی‌داشت.

دوربین های مداربسته - ماه صنعت انرژی

مزایای‌اصلی :

1- فیلم را می‌توان‌به صورت آنلاین از هر نقطه از جهان مشاهده‌‌‌‌‌‌کرد .

2- تصاویر آرشیو به راحتی قابل دسترسی‌است .

3- راه اندازی آسان

4- تعمیر و نگهداری کم

دوربین‌ مداربسته تحت شبکه یا IP برای صاحبان مشاغلی که اغلب دور از سایت‌هستند و در حال حرکت‌هستند، انتخاب ایده‌آلی‌است. فیلم را می‌توان‌از هر نقطه از جهان، از طریق یک دستگاه هوشمند مانند رایانه شخصی، لپ تاپ یا تلفن همراه مشاهده‌کرد.

8- دوربین‌ مداربسته بی‌سیم

دوربین‌ مداربسته بی‌سیم برای به حداقل رساندن زمان نصب ساخته‌شده‌اند. آنها همچنین ظاهر دوربین را بسیار مرتب‌تر می‌کنند، که ممکن‌است عامل مهمی برای مکان‌هایی مانند کلیساها، موزه‌ها یا خانه‌های باشکوه‌باشد.

دوربین های مداربسته - ماه صنعت انرژی

مزایای‌اصلی :

1- نصبی بسیار آسان‌دارد

2- ظاهری مرتب

3- تصاویر از طریق اینترنت منتقل می‌شوند، بنابراین می‌توان‌آنها را در هر جایی مشاهده کرد

4- ذخیره‌سازی ایمن و دسترسی آسان به فیلم‌های آرشیو

دوربین‌ مداربسته بی سیم یک گزینه امنیتی عالی‌هستند. ظاهر محتاطانه آنها به آنها کمک‌می‌کند تا با فضای داخلی ترکیب شوند. علاوه بر این، نیاز به تنظیم و نگهداری دوربین کمتر است و فیلم برای دسترسی راحت از طریق اینترنت منتقل‌می‌شود.

9- دوربین‌ مداربسته با وضوح بالا :

دوربین‌ مداربسته HD کیفیت تصویر بی‌نظیری را ، ارائه میدهند . این دوربین‌ها بسته به بودجه شما، می‌توانند وضوح 720P را تا K4 ارائه‌‌دهند. بنابراین، هیچ خطری وجود ندارد که موضوع ضبط شده‌هرگز دانه دار یا مخدوش به نظر برسد.

مزایای اصلی :

1- تصاویر با وضوح بالا سوژه‌ها را با وضوح کامل ثبت‌می‌کنند

2- با عملکرد زوم نیز می‌‌‌‌توان به وضوح بیشتری دست‌یافت

3- در اکثر مدل ‌دوربین مداربسته مانند گنبد و گلوله موجود‌است

4- تصاویر شفاف، هویت مجرمانه غیرقابل انکاری را فراهم‌می‌کند

دوربین‌های با وضوح بالا به ویژه برای استفاده‌در محیط‌هایی که خطر سرقت زیاد وجود دارد مفید‌هستند. کسب‌وکارهایی مانند بانک‌ها و صرافیها دوربین‌های HD را انتخاب کنند تا اطمینان حاصل شود که بازدیدکنندگان از محل خود با وضوح کامل تصویربرداری شده‌است. فیلم ضبط‌شده قادر خواهد‌بود در صورت ارتکاب جرم هویت غیرقابل انکاری را ارائه‌دهد.

——————————————————-

4- تجهیزات مورد نیاز برای نصب دوربین مداربسته :

1- برنامه :

ایجاد یک برنامه دقیق نصب دوربین مداربسته اولین قدم برای راه اندازی دوربین‌های امنیتی شما‌است. در مورد اهداف امنیتی خود، مکان‌هایی که‌می‌خواهید پوشش دهید و تجهیزاتی که برای انجام کار به آنها نیاز دارید فکر‌کنید

هنگام خرید تجهیزات، طرح شما به لیست خرید شما تبدیل‌می‌شود. تعداد دوربین‌ها، میزان سیم، تجهیزات ضبط و نرم‌افزار، نیازهای ذخیره‌سازی داده‌ها، و دستگاه‌های مشاهده مورد‌نیاز را به شما می‌گوید.

دوربین های مداربسته - ماه صنعت انرژی

2- دوربین :

سیستم مداربسته بدون دوربین چیست؟ بی اثر. دوربین‌ها چشم و گاهی گوش کل سیستم امنیتی شما‌هستند. بدون آنها، شما هیچ چیز را زیر نظر نخواهید‌داشت .

اولین قدم برای نصب دوربین این‌است که انتخاب کنید کدام دوربین برای شما مناسب‌است. آیا به دوربینی ساده نیاز‌دارید یا یک دوربین پیشرفته با کیفیت و زوم بالا نیاز دارید .

هنگامی که دوربین عالی را انتخاب کردید، باید تصمیم بگیرید که چه تعداد مورد نیاز دارید و موقعیت نصب آنها با نصاب خود مشورت‌کنید تا تعداد دوربین مناسب برای پوشش ملک خود را دریافت‌کنید .

دوربین های مداربسته - ماه صنعت انرژی

3- سیم :

دوربین‌های مدار‌بسته برای عملکرد به دو سیم نیاز‌دارند: یک منبع تغذیه و یک اتصال دهنده شبکه. دوربین‌ها الکترونیکی‌هستند  بنابراین، آنها به قدرت نیاز‌دارند. برای جلوگیری از خراب شدن باتری‌ها (که‌می‌تواند یک نگرانی امنیتی باشد)، اکثر دوربین‌های مداربسته به منبع برق ساختمان متصل می‌شوند. این بدان معناست‌که برای رسیدن به پریز داخلی باید سیم کافی داشته‌باشید .

مسیرهای سیم کشی خود را از قبل ترسیم‌کنید تا مطمئن شوید که سیم کافی برای روشن کردن هر دوربین و اتصال آنها به شبکه سیستم دارید.

سیمی که برای نصب دوربین نیاز‌داریم به دو دسته تقسیم میشود

1- سیم منبع تغذیه که مثبت و منفی دوربین را از ترانس مربوطه تامین میکند .

2- سیم انتقال تصویر 59 RG که به دو سر آن فیش BNC وصل میشود و یک سر به دوربین و سر دیگر به دستگاه DVR وصل میشود

نکته : امروز کابل‌های RG 59 ترکیبی که در بازار وجود دارد که هم سیم کواکسیال و هم سیم برق در قالب یک کابل از DVR  و ترانس به دوربین کشیده‌می‌شود.

دوربین های مداربسته - ماه صنعت انرژی

4- تجهیزات ضبط :

دوربین شما باید ویدیو را به جایی ارسال کنند. تجهیزات ضبط می‌تواند به دو شکل باشد. می‌توانید یک ضبط‌کننده ویدیوی شبکه (NVR)، مانند یک DVR، یا یک ضبط‌کننده ویدیوی خارج از سایت داشته‌باشید که از اینترنت برای ارسال داده‌های شما به یک مرکز ذخیره‌سازی خارجی استفاده‌می‌کند، که معمولاً از طریق ابر قابل دسترسی‌است.

دوربین های مداربسته - ماه صنعت انرژی

5- ذخیره سازی داده‌ها :

همانطور که تلفن هوشمند شما می‌تواند تأیید کند، فیلم‌ها فضای ذخیره سازی زیادی را اشغال می‌کنند. و از آنجایی که دوربین‌های مداربسته همیشه در حال ضبط هستند، به جایی نیازدارند تا تمام فیلم های خود را ذخیره کنند.

سه مکان رایج ذخیره سازی‌داده‌ها عبارتند از:

هارد دیسک - ماه صنعت انرژی

1- ابر

2- ضبط کننده ویدیوی شبکه در محل شما

3- روی کارت SD در دوربین

هر روشی را که انتخاب‌می‌کنید، مطمئن شوید که فضای ذخیره سازی کافی برای نگهداری حداقل چند هفته از داده‌ها را دارید. حدود 60 گیگابایت فضای ذخیره سازی برای هر دوربین معمولاً برای حفظ حدود دو هفته فیلم با کیفیت استاندارد کافی‌است. دوربین با وضوح بالا به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز‌دارند.

6- مشاهده ویدئو ضبط شده :

شما میتوانید ویدئو ضبط‌شده را در گوشی هوشمند ، تبلت ، لپتاب ، مانیتور کامپیوتر ، تلویزیون و… تماشا کنید.

قبل از نصب دوربین‌ مداربسته تحقیق کنید و ببینید کدام دستگاه ها با سیستم خاص شما سازگار‌هستند. اگر سیستمی را نصب‌می‌کنید که با مانیتوری که به تازگی خریداری کرده‌اید کار نمی کند، باید دوباره به خرید بروید. برخی از سیستم‌ها می‌توانند با چندین مانیتور کار کنند، بنابراین تنظیماتی را ایجاد کنید که برای نیازهای شما ایده‌آل‌است.

7- فیش BNC :

مخفف British Naval Connector‌است ، در واقع کاربرد اصلی آن برای اتصال کابل کواکسیال‌است که برای اتصالاتی چون سیگنال‌های RF، سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال، آنتن‌های رادیویی، دستگاه‌های تست الکتریکی و… مورد استفاده‌قرار‌می‌گیرد. رایج ترین کارآیی فیش BNC اتصال دوربین مداربسته به دستگاه ضبط تصاویر DVR به واسطه کابل کواکسیال‌است. توجه‌داشته‌باشید که فیش BNC تاثیر به سزایی بر کیفیت صدا و تصویر دارد.

فیش BNC - ماه صنعت انرژی

——————————————————-

5- نقشه نصب دوربین‌ مداربسته

دوربین های مدار بسته - ماه صنعت انرژی

 

آیفون تصویری و صوتی (الکتروپیک)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *