سیستم اسکادا (SCADA System) چیست – کاربرد ها

SCADA System - ماه صنعت انرژی

سیستم اسکادا

سیستم اسکادا

فهرست مطالب

  • اسکادا چیست؟
  • تاریخچه اسکادا
  • مقدمات اسکادا
    • اهداف اسکادا
    • واحد پایانه فرمانده (MTU) (Master Terminal Unit)
    • واحد پایانه دوردست (RTU)( Remote Terminal Unit)
  • شبکه ارتباطی
    • عملکردهای سیستمهای اسکادا
  • نرم‌افزارهای اسکادا
    • Citect SCADA – Schneider Electric
    • InTouch – Wonderware
    • Experion SCADA – Honeywell
    • iFIX – General Electric
    • Ignition – Inductive Automation
    • SIMATIC WinCC V7 – Siemens
  • کاربردهای اسکادا
    • تولید، انتقال و توزیع نیروی الکتریکی
    • واحدهای تولیدکننده
    • حمل و نقل عمومی و راه آهن
    • تاسیسات آب و فاضلاب
    • ساختمانها، اماکن و محیط زیست
    • امنیت آبی: نقش سیستم اسکادا
    • سایتهای برق حرارتی
    • صنایع جنگلداری، کاغذ و خمیر کاغذ
  • تفاوت بین PLC و اسکادا

 

اسکادا چیست؟

اسکادا مخفف لاتین جمع آوری داده و کنترل سوپروایزری‌است و به نوعی ساختار سیستم کنترل پردازش اتلاق می­شود که از رایانه‌ها، ارتباطات داده شبکه‌ای و رابطهای گرافیکی بین انسان و ماشین (HMI) جهت فعالسازی یک پردازش سطح بالای سرپرستی، مدیریت و کنترل استفاده‌می‌­نماید. سیستم‌های اسکادا جهت تعامل با تجهیزات و سایتهای پردازش صنعتی، با دستگاه‌های دیگر مانند کنترل­گرهای منطقی برنامه پذیر (PLCها) و کنترل‌کننده‌های PID در ارتباط هستند.

مقاله‌ی مربتط: 

PLC چیست و کاربرد‌ها و انواع PLC‌ها

سیستم‌های اسکادا بخش بزرگی از مهندسی سیستم‌های‌کنترل را تشکیل می­دهند. سیستمهای اسکادا تکه‌هایی از اطلاعات و داده‌ها را از یک پردازش که در زمان واقعی تحلیل شده‌اند، جمع‌آوری می­‌نمایند (DA در SCADA). این سیستم‌داده‌ها را ضبط و ثبت‌کرده و این داده‌های جمع‌شده را در HMI‌های مختلف ارائه‌می­نمایند. این مسئله به اپراتورهای کنترل پردازش اجازه سرپرستی اتفاقات داخل میدانی، حتی از راه دور را می­دهد (S در SCADA). همچنین اپراتور‌ها اجازه کنترل این پردازش‌ها به وسیله تعامل با HMI را خواهند‌داشت (C در SCADA).

سیستم اسکادا scada

سیستمهای عمومی اسکادا

سیستم‌های اسکادا برای گستره‌ای وسیع از صنایع، بسیار با اهمیت هستند و به طور گسترده جهت کنترل و مانیتورینگ یک پردازش از آنها استفاده‌می­گردد. نوع استفاده‌از سیستمهای اسکادا عموما به گونه‌ای‌است که از آنها در کنترل، نظارت و انتقال داده به نحو هوشمند بهره گرفته شود. در دنیای وابسته به داده امروزی، ما همواره به دنبال راهکارهایی هستیم که اتوماسیون را بهبود بخشیده و در طول‌استفاده صحیح از داده، تصمیمات مناسبتری بگیرد. سیستم‌های اسکادا یکی از بهترین روشها برای دستیابی به این مهم هستند.

سیستم‌های اسکادا را می­توان به صورت مجازی اجرا کرد. این به اپراتور اجازه می­دهد تا از اتاق کنترل یا محل حضور خود، تمامی پردازش را زیر نظر بگیرد. استفاده‌از اسکادا منجر به صرفه جویی چشمگیری در وقت می­گردد. به عنوان یک مثال فوق‌العاده می­توان به‌استفاده گسترده از سیستمهای اسکادا در سکتور نفت و گاز اشاره کرد. از لوله‌های بزرگ جهت انتقال نفت و سایر مواد شیمیایی درون واحد تولید‌کننده استفاده‌می­گردد. بنابراین، امنیت نقشی حیاتی دارد. مسائلی مانند اینکه نباید هیچ گونه نشتی در لوله وجود داشته‌باشد. در صورت بروز نشتی، از سیستم اسکادا جهت تشخیص آن استفاده‌می­گردد. چنین سیستمی اطلاعات را استنباط کرده و آنها را به سیستم انتقال می­دهد.

سیستمهای عمومی اسکادا

ساختار سیستم اسکادا SCADA

سیستمهای عمومی اسکادا شامل هر دو اجزای سخت افزاری و نرم‌افزاری هستند. رایانه ای که جهت تحلیل‌استفاده می­شود باید شامل نرم‌افزار اسکادا باشد. سیستمهای اسکادا در واحدهای صنعتی و تولیدی مختلفی مورد‌استفاده قرار می­گیرند. مانند صنایع انرژی، غذایی، نوشیدنی، نفت و گاز، برق، مدیریت آب و فاضلاب و بسیاری دیگر.

تاریخچه اسکادا

قبل از ظهور اسکادا، کارگاههای تولیدی و سایتهای صنعتی به کنترل و نظارت دستی و فشردن دکمه‌ها و تجهیزات آنالوگ وابسته بودند. با رشد واحدهای تولیدی و صنعتی، استفاده‌از رله‌ها و تایمرها جهت دستیابی به کنترل سوپروایزری در حد مشخصی، رایج شد. متاسفانه رله‌ها و تایمرها تنها در موارد عملکردهای اتوماسیون حداقلی قابل‌استفاده بودند و پیکربندی مجدد سیستم، بسیار مشکل بود. بنابراین یک سیستم کاربردی تر و تمام اتوماتیک توسط تمامی صنایع، مورد تقاضا واقع شد.

در اوایل دهه 1950 رایانه ها با اهداف کنترل صنعتی طراحی شدند. به تدریج مفهوم سنجش از راه دور (تله متری) جهت ارتباطات مجازی و انتقال‌داده، معرفی گردید. حوالی سال 1970، با تکامل میکروپردازشگرها و مفاهیم PLC، سیستم اسکادا نیز این مجموعه اضافه گردید. این مسئله به توسعه یک سیستم تمام اتوماتیک با قابلیت کنترل از راه دور جهت‌استفاده در صنایع کمک کرد. با گذشت سالها و ورود به قرن بیست و یکم، سیستمهای توزیعی اسکادا نیز به منصه ظهور رسیدند.

 تعامل زمان واقعی، تجارت را رونق بخشید و رشد صنایع را به مرحله جدیدی برد. حتی اگر اپراتور اطلاعات چندانی از توسعه نرم‌افزاری نداشت، قادر به مدیریت با سیستم‌های مدرن اسکادا بود.

مقدمات اسکادا

اهداف اسکادا

  1. نظارت: سیستمهای اسکادا به طور مداوم پارامترهای فیزیکی را نظارت می­کنند.
  2. اندازه گیری: پارامتر را جهت پردازش، اندازه‌گیری می­‌کند.
  3. جمع آوری داده: داده‌ها را از RTU، دیتالاگرها و … جمع‌آوری می­‌کند.
  4. ارتباطات داده: کمک به ارتباط و انتقال حجم گسترده‌ای از داده‌ها بین واحدهای MTU و RTU می­‌کند.
  5. کنترل: نظارت و کنترل برخط زمان واقعی پردازش
  6. اتوماسیون: به انتقال خودکار و کارآمدی کمک می­‌کند.

سیستمهای اسکادا از واحدهای سخت افزاری و نرم‌افزاری برخوردارند. کاربردهای اسکادا با استفاده از یک سرور اجرا می­شود. اجزای مهم اسکادا شامل موارد زیر می­باشد:

  • واحد پایانه فرمانده (MTU)
  • واحد پایانه دوردست (RTU)
  • شبکه ارتباطی

واحدهای تابعی اسکادا

واحد پایانه فرمانده (MTU)

MTU هسته سیستم اسکادا‌است. این واحد شامل یک رایانه، PLC و یک سرور شبکه‌است که به MTU جهت ارتباط با RTU‌ها کمک می­کند.

واحد پایانه دوردست (RTU)

از این واحدها در سایت‌های میدانی استفاده‌شده و به حسگرها و عملگرها متصل هستند. از RTU جهت جمع آوری اطلاعات از این حسگرها بهره گرفته‌22222می­شود و سپس‌داده را به MTU ارسال می­نماید. RTU ها از امکان ظرفیت ذخیره‌سازی برخوردارند. بنابراین هنگامی‌که MTU دستور متناظر را صادر می­کند، RTU داده‌را ذخیره و منتقل می­‌کند. اخیرا از واحدهای توسعه یافته در سیستم‌های پیشرفته‌استفاده می­گردد بطوریکه PLC ها به عنوان RTU به کار گرفته‌می­شوند. این مسئله به انتقال مستقیم و کنترل‌داده بدون هیچ سیگنالی از MTU کمک می­نماید.

واحد پایانه دوردست

شبکه ارتباطی

عموما شبکه به معنی اتصال‌است. هنگامی که از یک شبکه ارتباطی سخن به میان می­‌آید، مقصود یک لینک بین RTU در میدان و MTU در محل مرکزی می­باشد. از کانال ارتباطی سیمی یا بیسیم دو طرفه جهت اهداف شبکه‌ای مورد‌استفاده قرار می­گیرد. مدیومهای ارتباطی مختلف دیگری مانند کابهای فیبر نوری، کابلهای زوجی به هم تابیده و … نیز مورد‌استفاده قرار می­گیرند.

عملکردهای سیستم اسکادا

به طور خلاصه می­توان گفت که سیستم اسکادا مجموعه‌ای از اجزای سخت افزاری و نرم‌افزاری است که به واحدهای تولیدکننده اجازه عملکردهای بخصوصی می­دهد. برخی از مهمترین این عملکردها عبارتند از:

  • نظارت و جمع‌آوری داده‌در زمان واقعی
  • تعامل با دستگاه‌های میدانی و ایستگاههای کنترل به وسیله رابط‌های بین انسان و ماشین (HMI)
  • ثبت اتفاقات سیستم در یک فایل log (پرونده رخداد)
  • کنترل مجازی پروسه تولید
  • ذخیره اطلاعات و گزارشات

نرم‌افزار اسکادا

همانطور که قبلا اشاره‌شد، نرم‌افزار نقش بسیار مهمی در پروسه تحلیل ایفا می­کند. چندین شرکت بزرگ تولیدی وجود دارند که به طور خاص بر روی نرم‌افزار اسکادا فعالیت می­نمایند. پیش از انتخاب و پیاده سازی نرم‌افزار اسکادای مناسب، متغیرهای بسیاری جهت بررسی وجود دارند. برخی از آنها عبارتند از:

طول عمر نرم‌افزار: از آنجاییکه قرار است جهت تهیه نرم‌افزار سرمایه گذاری زیادی انجام دهید، مهم است که نرم‌افزار حداقل بین 5 تا 10 سال اعتبار داشته‌باشد.

درخواست اطلاعات[1]: این یک اصطلاح تجاری است که جهت مشخص کردن جزئیات در مورد فروشنده ها و تامین‌کننده‌ها استفاده‌می­گردد. اگر نرم‌افزار را از یک فروشنده خاص تهیه می­کنید، او باید بتواند در صورت لزوم به شما پشتیبانی فنی ارائه نماید.

نرم‌افزار تاریخ نگار: اصطلاح «تاریخ نگار» یعنی اینکه نرم‌افزار باید داده‌ها را با تایم استمپ ذخیره کند تا بتوان جهت ارجاعات بعدی از آنها استفاده‌کرد. بنابراین نرم‌افزار شما بایستی قادر به کنترل داده‌ها از میدان و ثبت مشابه آنها باشد.

فناوری اسکادا: همانطور که می­دانید فناوری به سرعت در حال رشد‌است تا با نیازهای ما سازگار گردد. وقتی از فناوری صحبت می­شود، منظور این نیست که لزوما باید از آخرین فناوری ارائه شده‌استفاده کنیم. به جای آن باید فناوری ای انتخاب گردد که برای مدت زمان طولانی تری ثابت و امن باقی بماند.

نظارت و مدیریت هشدار: تقریبا تمامی سیستمهای اسکادا از یک ویژگی هشدار برخوردارند که با گسترش نرم‌افزار، عرضه می­گردد. پیکربندی هشدار امری با اهمیت است. دو نوع سیستم هشدار وجود دارد؛ اولی هشدار برپایه سیستم که توسط خود سیستم مدیریت می­شود و دیگری هشدار برپایه کاربر که توسط کاربر مدیریت می­گردد.

بیایید نگاهی به نرم‌افزارهای مهم ارائه‌شده در بازار بپردازیم:

سایتکت اسکادا – اشنایدر الکتریک

یک نرم‌افزار فشرده، منعطف و قابل اعتماد اسکادا می­باشد که توسط شرکت اشنایدر الکتریک عرضه شده‌است. آخرین محصول ارائه‌شده آنها Vijeo Cirect (نسخه 7.10)‌است. سایتکت اسکادا همچنان یکی از فناوریهای رایج اسکادا به شمار می­رود و شما به عنوان یک توسعه دهنده اسکادا حتما باید با این پلتفرم آشنایی داشته‌باشید. این نرم‌افزار در واقع به عنوان بخشی از جایگزینهای اسکادا برای Wonderware شناخته می­شود.

InTouch – Wonderware

InTouch که به یکی از بزرگترین تامین‌کننده های اسکادا تبدیل شده‌است، توسط شرکت Wonderware عرضه شد و هم اکنون تحت مالکیت اشنایدر الکتریک می­باشد. با اینکه Wonderware بازیگر نسبتا جدید در بازار به شمار می­رود، به سرعت در حال همه گیر شدن‌است. پلتفرم سیستم Wonderware یک سیستم اسکادا با اجزای «اتصال و اجرا[2]» می­باشد که خودکفا و پرکاربرد است. به دلیل ویژگی خودکفایی سیستم، می­توان آن را با توجه به نیازها، سفارشی سازی نمود. مزیت InTouch این‌است که قادر‌است از استانداردهای باز در ارتباطات استفاده‌کرده و با اغلب سیستمهای PLC سازگار گردد.

Experion SCADA – Honeywell

Honeywell یک سیستم PLC رایج، خصوصا در ایالات متحده‌است. آنها همچنین بازیگر بزرگی در عرصه اسکادا به شمار می­روند و یک پلتفرم نرم‌افزاری برای برنامه‌ریزی سیستمهای اسکادا و HMI ارائه می­کنند. می­توان از آن به عنوان یک برنامه خوداتکای اسکادا و یا در پلتفرم PLC خود Honeywell (به عنوان مثال پلتفرمهای C200 و C300) و یا RTU‌هایی مانند Control Edge RTU استفاده‌نمود. با اینکه نرم‌افزار اسکادای Honeywell جهت ارتباط بهینه با سایر محصولات این شرکت مانند PLC ها و RTU ها عرضه شده‌است، اما با محصولات سایر شرکتها هم کار می­کند.

iFIX – General Electric

جنرال الکتریک (GE) یکی از بزرگترین تجارت‌های تولیدی در دنیاست و همچنین نقش مهمی در بازار اسکادا ایفا می­کند.iFIX یکی از نرم‌افزارهای آنها در این زمینه‌است و یک سیستم بسیار منعطف اسکادا به شمار می­رود. مزیت استفاده از iFIX ، قابلیت آن در توسعه سریع صفحات با HTML5 می­باشد. مزیت دیگر، درایورهای بسیاری است که به شما اجازه می­دهد تا سیستمهای شبکه‌ای و توزیعی بسازید و به اکثر PLCهای امروزی متصل‌شده و با آنها تبادل اطلاعات نمایید. همچنین GE دارای PLC های مختص به خود‌است اما یک سیستم اسکادای GE لزوما به یک PLC مختص GE جهت عملکرد صحیح، نیاز ندارد.

Ignition – Inductive Automation

Ignition یک برنامه اسکادا است‌که از آخرین ساختار IoT با نهایت بازدهی‌استفاده می­نماید. اگر شما نیاز به سیستمی دارید که با تمامی معیارها و فنون Industry 4.0 سازگار باشد، در این صورت نرم‌افزار Ignition از شرکت Inductive Automation انتخاب مناسبی‌است. این نرم‌افزار در مقایسه با سیستمهای پرسابقه تر، نسبتا جدید در حوزه صنعت اسکادا به شمار می­‌آید. با این وجود به دلیل یکپارچگی IoT و این نکته که قادر به کار با اغلب سیستمهای PLC‌است، این نرم‌افزار توسط بسیاری از کسب و کارها برای رفع مسائل مربوط به اسکادایشان انتخاب می‌گردد.

SIMATIC WinCC V7 – Siemens

زمان زیادی از عرضه سیستم اسکادای زیمنس می­گذرد و با نام WinCC شناخته‌می­شود. زیمنس یکی از بزرگترین نامها در صنایع PLC و اسکادا به شمار می­رود و بسیاری از کسب و کارها از پلتفرم زیمنس‌استفاده می­‌نمایند. زیمنس شرکتی عظیم‌است که در طول سالها پلتفرمهای PLC و اسکادای خود را جهت هماهنگی با آخرین فناوری روز، گسترش داده‌است. این نکته که آنها بازیگر بزرگ و پرسابقه‌ای در عرصه صنعت اسکادا‌هستند، باعق می­شود بسیاری از تجارتها به کاربردهای اسکادای آنها جهت رفع مسائل خود در این زمینه اعتماد کنند.

کاربردهای اسکادا

اسکادا از ویژگیهایی مانند انعطاف پذیری، قابلیت اطمینان و مقیاس پذیری در سیستمهای پیچیده اتوماسیون، استفاده فراگیری کرده‌است. کاربردهای بیشماری در دنیای واقعی از تولید انرژی گرفته تا سیستمهای کشاورزی موجود هستند‌که اسکادا در فراهم کردن یک جایگزین در نظارت و کنترل به جای طیف وسیعی از سکتورها وارد عمل شده‌است.اسکادا در زمینه های بسیاری از جمله صنایع شیمیایی، گازی، آبی، ارتباطی و سیستمهای قدرت مورد‌استفاده قرار‌گرفته‌است.

تولید، انتقال و توزیع نیروی الکتریکی

تاسیسات الکتریکی با استفاده از سیستمهای اسکادا، شارش جریان و ولتاژ خط را تشخیص‌داده و عملیات مدارشکن را نظارت می­کنند و قادر به آنلاین و آفلاین کردن بخشهای مختلف شبکه قدرت می­باشند.

واحدهای تولیدی

از سیستمهای اسکادا جهت تنظیم اتوماسیون صنعتی و رباتها و نظارت پروسه و کنترل کیفیت‌استفاده می­گردد.

حمل و نقل عمومی و راه آهن

مسئولان حمل و نقل از اسکادا جهت تنظیم الکتریسیته برای مترو، واگنهای برقی و اتوبوسهای برقی و به منظور خودکار کردن سیگنالهای ترافیکی راه آهن، نظارت و شناسایی قطارها و اتوبوسها و کنترل دربهای عبوری راه آهن2استفاده می­نمایند.

تاسیسات آب و فاضلاب

تاسیسات آب شهری و استانی از اسکادا جهت نظارت و کنترل جریان آب، اتصالات تانکرها، فشار لوله‌ها و سایر متغیرها بهره می­برند.

کابربدهای اسکادا در سیسم پمپ آب

ساختمانها، اماکن و محیط زیست

مدیران اماکن از اسکادا جهت تنظیم HVAC (فناوریهای مربوط به گرمایش و تهویه هوا)، خنک‌کاری، روشنایی و سیستم‌های ورودی‌استفاده می­‌کنند.

امنیت آب: نقش سیستمهای اسکادا

پژوهشهای بسیاری در زمینه چگونگی اجرای مفاهیم مدرن اسکادا در سایتهای تصفیه آب با حداقل کردن خطر دسترسی بدون اجازه، در حال انجام‌است (خطرات سایبری یک مشکل عمده در تشکیلات بزرگ به شمار می­رود). شبکه ارتباطی اسکادا همانطور که در شکل زیر نشان داده‌شده‌است، در طول سیستم توزیع آب، پخش شده‌است. کارگاهها خصوصا کارگاههای رایانه محور در تاسیسات تصفیه در یک اتاق کنترل تعبیه‌شده و به اپراتورها اجازه نظارت بر کلیه روندها و کنترل اندازه‌گیری‌ها را می­دهند.

درون سایت، از PLC‌ها در تصفیه شیمیایی و فیلترها‌استفاده شده‌است. از شبکه های محلی (LAN) جهت ارتباط کنترل­گرها با کارگاهها استفاده می­شود. از واحدهای پایانه دوردست (RTU) در محلهای دور بهره گرفته‌شده و معمولا در میدانهای حساس مانند ایستگاههای پمپاژ، تانکرهای ذخیره سازی، دریچه‌ها و مراکز تصفیه یافت می­شوند. نمونه گیری رادیویی ارتباطات RTU در یک شبکه گسترده در شکل زیر به نمایش درآمده‌است. یک مزیبت مهم رویه اسکادا، هماهنگی اندازه‌گیری‌های امنیتی با فعالیتها‌است. یک سیستم اسکادای متصل به سیستمهای نظارتی پیرامونی می­تواند نیاز به خدمه‌های گشتی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد و یا به طور کلی آنها را حذف نماید.

کاربرد های اسکادا در سیستم های تصفیه آب

رویه اسکادا برخلاف گشتها می­تواند نظارت دائمی بر تمامی محل‌ها را فراهم نماید. به راحتی می­توان با سیستمها یا امکانات امنیتی مانند دوربینهای ویدیویی، آشکارسازهای حرکت، سوییچهای تماس، دستگاههای صفحه کلیددار و کارتخوانها به صورت مستقیم از طریق شبکه اسکادا و یا از طریق واحد پایانه دوردست (RTU) ارتباط برقرار کرد. همچنین سیستم‌های اسکادای امروزی دارای سیستم مدیریت هشدار لحظه‌ای هستند که هشدار در کسری از ثانیه اتفاق می­افتد.

سایتهای برق حرارتی

اغلب بازرسیهای سایتهای برق حرارتی به صورت خودکار صورت می­گیرد. با این وجود گاهی اوقات عمل دستی اجتناب ناپذیر است. در سایتهای برق حرارتی، تقاضا برای قابلیت اطمینان و بازدهی بیشتر، روز به روز در حال افزایش است. پس از تمرینات تناوبی، سایت برق نیاز به بازرسی و پیگیری مداوم دارد. در صورت اندازه گیری انسانی در فازهای مختلف، امکان اشتباه وجود دارد. برای افزایش قابلیت اطمینان، نیاز به اتوماسیون جهت بهبود بازدهی عمومی سایت برق می­باشد. اتوماسیون از طریق استفاده از PLC و اسکادا به دست می­آید که اشتباهات انسانی را کاهش می­دهد. از سیستم اسکادا جهت نظارت بر یک پروسه کامل استفاده می­گردد.

کابرد های اسکادا در نیروگاه حرارتی

صنایع جنگلداری، کاغذ و خمیر کاغذ

صنعت جنگلداری، کاغذ و خمیرکاغذ نیز به سیستمهای اسکادا متکی‌است از اتوماسیون و پروسه کنترل، مدیریت انرژی، کنترل درایو، حفاظت نیرو، سیستمهای حصارکشی و امنیت، همه محل استفاده وسیع از اسکادا هستند.

از سیستمهای اسکادا در طول زنجیره تامین کاغذ استفاده می­گردد.

تفاوت بین PLC و اسکادا

در اوایل یادگیری در مورد مهندسی کنترل، ممکن‌است به راحتی اسکادا و PLC را با یکدیگر اشتباه بگیرید. معمولا این دو اصطلاح را در یک جمله زیاد می­شنوید. با اینکه میان این دو نسبتی وجود دارد، اما به وضوح با یکدیگر تفاوت دارند.

PLC یک «کنترل­گر منطقی برنامه پذیر» و اصالتا مینی رایانه ستبر‌است که با یک پنل و تعدادی ورودی و خروجی از دستگاههای میدانی، درون میدان جای می­گیرد. PLC وضعیت این ورودی‌ها را زیر نظر می­گیرد (مانند سرعت موتور) و با توجه به برنامه‌ای که در داخل خود دارد، با برنامه نویسی، سیگنالهایی را جهت کنترل این دستگاهها ارسال می­کند (مانند متوقف کردن موتور).

سیستم اسکادا «بر روی» PLC‌ها قرار می­گیرد. PLC‌ها تقریبا همیشه قسمتی از شبکه اسکادا هستند و یک رابطه میدان میدان و اسکادا شکل می­دهند.

سیستم اسکادا

با وجود اینکه سیستمهای اسکادا جهت کنترل وجوه مشخصی از میدان، قابل برنامه ریزی هستند، اما چنین وضعیتی معمولا اتفاق نمی­افتد. به دلیل پیچیدگی دنیای واقعی، چنین وضعیتی معمولا رخ نمی­دهد. در این موارد، ورودی اپراتور جهت عملکرد صحیح این سیستمهای نیمه خودکار ضروری‌است.

از این رو سطح «کنترل» صفحه اسکادا (یا HMI) که اپراتور با آن تعامل دارد، عموما بسیار کمتر از کنترل اجرایی در یک PLC می­باشد.

هرچیزی که بتواند به راحتی در منطق برنامه‌ریزی شود، قابل برنامه ریزی در PLC‌است (برای مثال اگر نرخ شارش از 100 متر بر ثانیه عبور کرد، پمپ را متوقف کن!).

اسکادا به اپراتورها و مهندسان سیستمهای کنترل اجازه می­دهد تا نگاهی اجمالی بر روی سایت از بالا داشته باشند و به آنها قابلیت پاسخ دهی به هرگونه وضعیت غیر عادی را اعطا می‌نماید. ذکر این نکته ضروری‌است که سیستم اسکادا به صورت تکنیکی شامل PLC‌ها می­باشد که اسکادا با آنها ارتباط برقرار می­کند.

One thought on “سیستم اسکادا (SCADA System) چیست – کاربرد ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *