سیلندر و انوع آن در دیزل ژنراتور

سیلندر و انوع آن در دیزل ژنراتور - ماه صنعت انرژی

در این مقاله قصد داریم در مورد سیلندر ، انواع سیلندر ، کاربرد سیلندر ، محل قرار قیری سلندر و واشر سر سیلندر صحبت کنیم.سیلندر و انوع آن در دیزل ژنراتور

فهرست :

1- تاریخچه سیلندر

2- تعریف سیلندر

3- شکل سیلندر

4- خواص سیلندر

5- خرابی سیلندر

6- انواع سیلندر در دیزل ژنراتور ها

7- واشر سرسیلندر

——————————————

تاریخچه 

از زمان اختراع موتور احتراق داخلی، سیلندرهای موتور به طور گسترده توسط سازندگان مورد‌استفاده قرار گرفت. سیلندرهای موتور به طور کلی در یک خط مستقیم (موتور درون خطی)، V شکل یا در جهت صاف قرار می گیرند.

در مورد پیکربندی درون خطی، این همان ترتیبی‌است که در همان ابتدای تاریخچه موتور استفاده‌می‌کردند. سیلندرهای درون خطی یکی از اساسی ترین اشکال آرایش سیلندرها هستند. به عنوان مثال، یک موتور 4 سیلندر خطی، این ویژگی را دارد که کوچک و سبک‌است، بنابراین می توان از آن در انواع پیشرانه های مختلف استفاده‌کرد. همچنین، در مقایسه با سایر طرح‌بندی‌ها، لرزش کمتری در وسیله نقلیه شما ایجاد می‌کند و به سواری نرم و رانندگی راحت کمک می‌کند.

هنگامی که سیلندرهای موتور V شکل هستند، معمولا از 6 سیلندر یا بیشتر استفاده‌می‌کنند. در مقایسه با موتورهای خطی، موتورهای V-6 بسیار فشرده‌تر هستند که باعث می‌شود به راحتی در پلت‌فرم‌های مختلف خودرو جا شوند و در نتیجه هزینه‌های ساخت کاهش می‌یابد. موتور V-8 مانند V-6 کار می‌کند، اما با 2 سیلندر اضافی. نکته اصلی قرار دادن V-8 برای قدرت بیشتر‌است. یک موتور V شکل معمولاً به مراتب کوتاهتر از Inline است که حتی یک موتور V-6 می تواند کوتاهتر از Inline 4 باشد. طول طولی کمتر یکی از بزرگترین مزایای داشتن موتورهای V-6 و V-8‌است.سیلندر و انوع آن در دیزلژنراتور

موتورهای با آرایش صاف معمولاً از چهار یا شش سیلندر استفاده‌می‌کنند. در این چیدمان، همانطور که از نامش پیداست، استوانه‌ها به صورت صاف روی زمین قرار دارند. از آنجایی که موتور تخت در مقایسه با موتورهای Inline یا V شکل، مرکز ثقل را بسیار کاهش می‌دهد، خودروی شما هندلینگ بسیار نرم‌تر و لرزش کمتری خواهد‌داشت.

——————————————

 تعریف سیلندر:سیلندر و انوع آن در دیزلژنراتور

سیلندر واحد قدرت موتور‌است جایی که سوخت سوزانده می‌شود و به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود که و به وسیله نقلیه نیرو می‌دهد. تعداد سیلندرهای یک ماشین معمولی می‌تواند چهار، شش یا هشت باشد.

سیلندر از فلز ساخته‌شده و بسته شده‌است.

این شامل پیستونی است که بالا و پایین حرکت می‌کند و سوخت را فشرده می‌کند که مشتعل شده و باعث احتراق می‌شود. هرچه تعداد سیلندرها بیشتر باشد، پیستون‌های بیشتری سوخت را می سوزانند و در نتیجه قدرت بیشتری تولید‌می‌شود. دو سوپاپ در بالای هر سیلندر وجود دارد یک شیر ورودی و یک دریچه خروجی ،دریچه ورودی جایی‌است که سوخت و هوا از کاربراتور یا انژکتور سوخت الکتریکی وارد سیلندر می‌شود و دریچه خروجی محل خروج گازهای خروجی‌است.سیلندر و انوع آن در دیزلژنراتور

——————————————

شکل سیلندر :

در ریاضیات، سیلندر یک جامد سه بعدی است که دو پایه موازی را که با یک سطح منحنی که به هم وصل شده اند، در یک فاصله ثابت نگه می دارد. این پایه ها معمولاً دایره ای شکل هستند (مثل دایره) و مرکز دو پایه توسط یک پاره خط به هم متصل می‌شوند که به آن محور می گویند. فاصله ی عمود بین پایه ها ، ارتفاع «h» و فاصله محور تا سطح بیرونی شعاع  «r» استوانه است . نمای بالای سیلندر شبیه دایره و نمای جانبی شبیه مستطیل است.

——————————————

 خواص سیلندر :

هر شکل دارای ویژگی‌هایی‌است که یک شکل را از شکل دیگر متمایز می‌کند. بنابراین سیلندرها نیز ویژگی‌های خود را دارند.

پایه‌ها همیشه متجانس و موازی هستند.

اگر محور با پایه‌هایی که دقیقاً روی هم قرار دارند، زاویه قائمه ایجاد کند، آن را «سیلندر راست» می‌گویند.

این شبیه به منشور‌است زیرا سطح مقطع آن در همه جا یکسان است.

اگر پایه‌ها دقیقاً روی هم نباشند بلکه به صورت جانبی باشند و محور زاویه مناسبی با پایه‌ها ایجاد نکند، به آن سیلندر مایل می‌گویند.

اگر پایه‌های سیلندر دایره‌ای شکل باشند به آن سیلندردایره‌ای راست می‌گویند و اگر پایه‌ها به شکل بیضوی باشند، به آن سیلندر بیضوی می‌گویند.

——————————————

خرابی سیلندر سیلندر و انوع آن در دیزلژنراتور

چگونه بفهمم که سیلندر موتور کار نمی‌کند؟

1- اگر سیلندر موتور به طور موثر کار نکند، ممکن‌است گرمای بیش از حد، نشتی یا احتراق نادرست وجود داشته‌باشد. اینها می توانند مشکلات آشکاری باشند که با بو، دود یا نشت‌های قابل مشاهده قابل تشخیص هستند.

2- اگر با سیلندرها مشکل دارید، می‌توانید بوی شیرین و لاستیکی را در داخل خودرو تشخیص دهید. این بو می‌تواند با نشت مایع خنک کننده به داخل سیلندرها ایجاد شود.

3- دود خاکستری نشان دهنده خوبی‌است که سیلندرهای شما به خوبی کار نمی‌کنند و موتور بیش از حد گرم می‌شود.

4 -نشتی می تواند آشکار باشد، به خصوص در روزهای خشک. اگر گودال مایعی در زیر ماشین شما وجود دارد، ممکن‌است بخواهید سطح روغن موتور را بررسی کنید.

5- فشار سیلندر باید متعادل باشد تا احتراق کارآمد و شرایط خوب موتور حفظ شود. فشار پایین به راحتی قابل شناسایی خواهد بود زیرا نشانگر اصلی این‌است که موتور در هنگام استارت زدن یا عملکرد ضعیف آن هنگام رانندگی‌است.

6- فشار را می‌توان با استفاده از فشار سنج اندازه گیری کرد. اگر می توانید خودتان این کار را انجام دهید یا می توانید از مکانیک بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

اگر ماشین شما هر یک از این مشکلات را نشان می‌دهد، باید از کسی بخواهید آن را بررسی کند. سیلندر و واشر موتور هستند

——————————————

انواع سیلندر دیزل ژنراتور

ویژگی‌های سیلندر مجموعه دیزل ژنراتور In-line و V Type

موتور واحد قدرت مجموعه دیزل ژنراتور است و عملکرد موتور می‌تواند به طور مستقیم بر عملکرد ژنراتور تأثیر بگذارد. موتورها انواع مختلفی دارند و ساختار آن به دلیل نیاز به انطباق با قدرت های مختلف متفاوت‌‌است. دو نوع آرایش سیلندر موتور برای ژنراتور دیزلی وجود دارد: در خط و نوع V. سیلندر یک محفظه خالی استوانه‌ای در موتور‌است که در آن پیستونی وجود دارد که توسط فشار سیال عامل یا نیروی انبساط به حرکت در می‌آید.

موتور درون خطی: در خط یک چیدمان سیلندر پرکاربرد‌است. تمام استوانه‌های آن در یک صفحه در کنار هم قرار گرفته‌اند. ساختار سیلندر و میل لنگ آن ساده‌است و از سرسیلندر استفاده می‌کند. هزینه ساخت پایین، پایداری بالا، ویژگی‌های گشتاور سرعت پایین، مصرف سوخت کم و اندازه جمع و جور دارد. نقطه ضعف آن این‌است که قدرت کم‌است. هنگامی که جابجایی و تعداد سیلندرها افزایش می‌یابد، طول موتور بسیار افزایش می یابد. در حال حاضر تعداد سیلندرهای موتور خطی اصلی 4 سیلندر و 6 سیلندر‌است.

سیلندر خطی

موتورهای خطی عموماً برای مجموعه دیزل ژنراتورهای 20 کیلووات تا 600 کیلووات مناسب هستند.

موتور نوع V تمام سیلندرها را به دو گروه تقسیم می‌کند و سیلندرهای مجاور را در یک زاویه مشخص در کنار هم قرار می‌دهد، به‌طوری‌که دو گروه سیلندر صفحه‌ای با زاویه تشکیل می‌دهند و سیلندر از بغل موتوری V شکل دارد. موتور دیزل ژنراتور استارلایت نوع V ارتفاع و طول کمی دارد و در عملکرد پایدار‌است. این افزایش جابجایی و قدرت را با افزایش قطر سیلندر تسهیل می‌کند و برای تعداد سیلندرهای بیشتر مناسب‌است. علاوه بر این، سیلندرهای موتور نوع V در جهت مخالف قرار گرفته‌اند که می‌تواند بخشی از ارتعاش را خنثی کند و موتور را نرم‌تر کند.

سیلندر V شکل

مجموعه دیزل ژنراتور Yuchai V:

عیب موتور نوع V این‌است که باید از دو سر سیلندر استفاده‌شود که ساختار پیچیده و هزینه بالایی دارد. علاوه بر این، پس از افزایش عرض، فضای دو طرف موتور کم‌است و چیدمان وسایل دیگر دشوار‌است.

در حال حاضر، بسیاری از دیزل‌های چینی از موتورهای 12 سیلندر و 16 سیلندر نوع V استفاده‌می‌کنند. به عنوان مثال، Yuchai 12VC و 16VC هر دو موتورهای نوع V هستند. مناسب برای دیزل ژنراتورهای سنگین از 1000 کیلووات تا 2400 کیلووات. قدرت مجموعه دیزل ژنراتور نوع V نسبتاً زیاد‌است.

روغن دیزل ژنراتور

روغن موتور

——————————————

واشر سر سیلندر

واشر سرسیلندر یک جزء ضروری‌است که بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار دارد. موتور خودرو به دو قسمت تقسیم می‌شود، بلوک موتور که در آن پیستون‌ها و سیلندرها قرار دارند و سرسیلندری که قطعاتی مانند سوپاپ ها، شمع ها و غیره را در خود جای می‌دهد.

واشر سرسیلندر که بین این دو قسمت موتور قرار دارد، برای آب بندی فرآیند احتراق داخلی و جلوگیری از نشت و اختلاط مایعات طراحی شده‌است. واشر سرسیلندر نقش مهمی در آب بندی محفظه احتراق موتور بازی می‌کند تا ماشین شما بتواند فشرده سازی مناسبی را که برای حفظ قدرت موتور شما لازم‌است ایجاد کند. همچنین از نشت مایع خنک کننده یا روغن در جای دیگری جلوگیری می‌کند و از داغ شدن بیش از حد موتور و آتش گرفتن آن جلوگیری می‌کند.سیلندر و انوع آن در دیزلژنراتور

——————————————

واشر سر سیلندر دیزل ژنراتور کاترپیلار -فروش واشر سر سیلندر کاترپیلار – Caterpillar

واشر سر سیلندر دیزل ژنراتور ولوو -فروش واشر سر سیلندر ولوو – Volvo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *