علل سوختن ECU یا همان ECM در دیزل ژنراتورها

علل سوختن ECU - ماه صنعت انرژی

دیزل ژنراتور

و و یکی از مشتریان که مسئول کارخانه ی داروسازی می‌باشد با شرکت  ماه صنعت تماس گرفت تا علت روشن نشدن یکی از دیزل ژنراتورهای برق اضطراری را که دیزل آن MTU ۱ مگاواتی بود را بررسی کنیم.

و بعد از بررسی و چک کامل علت روشن نشدن مشخص شد که علت آن سوختن ECU بود.

قیمت ECU  دیزل ها بسیار بالا می‌باشد و این تجهیزات بسیار حساس هستند و در صورت نصب و نگه داری نا صحیح باعث آسیب رساندن به آن می‌شود. جدای از قیمت بعضی از دیزل ژنراتور ها برق بک آپ اماکن حساس مانند بیمارستان و یا دیتا سنتر را تامین می‌کند که در صورت روشن نشدن دیزل ژنراتور ممکن‌است آسیب جانی و مالی شدیدی تحمیل کند.

قصد دارم در این مطلب نکات مهمی که باعث آسیب رساندن به ECU  می‌شود را بیان کرده و نکاتی که لازم هست رعایت گردد تا از سوختن ECU دیزل ژنراتور جلوگیری شود را توضیح دهم.

ECU یا ECM  چیست؟

ای سی یو یا ای سی ام ماژول کنترل‌کننده ی موتور دیزل می‌باشد. در واقع ECU مغز یک موتور دیزلی‌است. مسئول کنترل‌کننده ی زمان بندی پاشش انژکتورها، ترکیب سوخت و هوا، و کنترل آلایندگی و سنسور های حفاظتی دیزل می‌باشد. این تجهیز به صورت آنلاین کنترل سطح آلایندگی دیزل را انجام می دهد و همچنین روی عملکرد سیستم خنک کنندگی ، شارژر و پمپ و سرعت چرخش شفت نظارت دارد.

بخش های کنترل‌کننده توسط ECU

  • 1- کنترل نسبت ترکیب سوخت و هوا
  • 2- کنترل سرعت دیزل
  • 3- کنترل انژکتورها
  • 4- کنترل مقدار ورودی سوخت دیزل

علل آسیب رسیدن به ECU دیزل ژنراتور:

۱-جدا کردن باطری:

 جدا کردن باطری از دیزل ژنراتور در حالی که هنوز باطری شارژر دیزل ژنراتور به برق متصل‌است. این یکی از شایع ترین علل سوختن ECU  می‌باشد. حتی ممکن‌است این کار به کنترل‌کننده‌ها یا تجهیزات  دیگر نیز آسیب وارد کند. تعدادی از شارژرهایی که استفاده می‌شوند ارزان قیمت هستند و دارای حفاظت اضافه ولتاژ نیستند ولی شارژر‌های استاندارد به هیچ عنوان اضافه ولتاژی ایجاد نمی‌کنند و دارای مدارهای حفاظتی جهت جلوگیری از ایجاد اضافه ولتاژ هستند.

از این رو از کیفیت باطری شارژر متصل به دیزل ژنراتور خود مطمئن شوید و در زمان جدا کردن باطری از دیزل ژنراتور حتما بررسی کنید که ECU‌ از طریق باطری شارژر برق دار نشود و در زمان جدا کردن سرهای باطری، برق باطری شارژر قطع کنید. در زمان در حال کار دیزل باید باطری شارژر از مدار خارج شود و باطری توسط دینام موجود روی دیزل شارژ شود لذا مطمئن شوید در زمان کار دیزل برق ورودی باطری از باطری شارژر قطع می‌شود

۲-سلونیید سوخت

سلونیید سوخت یک شیر الکتریکی است که سوخت از طریق آن عبور می‌کند. آن معمولا بالای پمپ سوخت قرار گرفته‌است. ممکن‌است به علت رطوبت و خوردگی اتصال کوتاه در اتصالات آن اتفاق افتاده باشد و باعث اتصال کوتاه در خروجی‌های ECU ‌شده‌باشد.

تعویض سلنوید را بر اساس پیشنهاد سازنده در زمان مناسب انجام دهید

۳-رطوبت و گردوخاک

آسیب به خاطر رطوبت و گردوخاک ممکن‌است دلیل آسیب دیدگی ECU‌باشد.

با ورود رطوبت به ECU باعث خوردگی و آسیب در اتصالات ECU  می‌شود

این مشکل در ۱ یا ۲ روز اتفاق نمی افتد و شاید ۵ تا ۱۰ سال زمان ببرد.

۴-باطری نا مناسب و معیوب

یکی از دلایل استفاده از باطری های معیوب و نامناسب می‌تواند باشد که به ECU آسیب وارد می‌کند. زیرا خروجی ولتاژ آن ثابت نیست و دارای نوسان است و این نوسان ممکن‌است باعث صدمه شود. باطری را به صورت دوره‌ای چک کنید و هر چند سال آن را تعویض کنید

باطری دیزل ژنراتور

 

۵-استارتر:

وقتی که استارتر را با یک استارتر نا مناسب تعویض می کنید ممکن‌است به ECU‌ آسیب وارد کند.

استارتر های تقلبی دارای سسنور‌های حساس مورد نیاز نیستند و ممکن‌است به ECU  آسیب وارد کنند.

۶-مشکل سیم زمین

یکی از مشکلات که به ECU آسیب وارد می‌کند اتصال سیم زمین نا مناسب‌است.

اتصال سیم زمین را در دیزل و باطری ها چک کنید .

زیرا سیم زمین نا مناسب باعث اضافه ولتاژ و جرقه شده و به ECU ‌ آسیب می زند

۷-صاعقه و جوشکاری

اضافه ولتاژهای ناشی از صاعقه و جوشکاری به ECU  آسیب وارد می‌کند. قبل از جوشکاری حتما برق ECU را قطع کنید و حتما از ارت بودن مناسب دیزل ژنراتور اطمینان حاصل کنید. اجرای ارت مناسب از ایجاد اضافه ولتاژهایی که به ECU‌آسیب وارد می‌کند جلوگیری می‌کند.

این مطلب را بخوانید تا بتوانید به صورت صحیح ارتینگ دیزل ژنراتور را انجام دهید:

تفاوت بین باندیگ، گراندیگ و ارتینگ

۸-باطری به باطری

باطری به باطری ممکن‌است یکی از دلایل ایجاد اضافه ولتاژ و آسیب به ECU ‌ باشد. سعی کنید باطری به باطری انجام ندهید.

باطری معیوب را جدا کنید و باطری سالم را نصب کنید.

فقط در زمان جدا کردن باطری از خاموش بودن باطری شارژر اطمینان داشته باشید تا باعث سوختن ECU  نشود.

۹-گرم کن آب دیزل ژنراتور:

برای بعضی از دیزل ژنراتور ها گرم کن نصب می‌شود تا بلوک سیلندر را گرم نگه دارد و در زمان هوای سرد دیزل ژنراتور به راحتی استارت شود. ولی این گرم‌کن ها به درستی عایق نمی‌شوند و سیستم ارت هم به صورت مناسب انجام نمی‌شود و از طریق گرم کن برق ولتاژ بالا ۲۲۰ به ECU وارد‌شده و به آن آسیب می زند.

این مورد کاملا در شکل زیر مشخص‌است. گرم کن دیزل ژنراتور اصلا با بدنه عایق نشده‌است و ارت هم نشده‌است.

ECU - ماه صنعت انرژی

۱۰-لرزه گیر های بین شاسی و دیزل:

در بعضی از موارد مشاهده می‌شود که دیزل ژنراتور خریداری‌شده دارای لرزه گیر نیست . نداشتن لرزه گیر مناسب باعث می‌شود تمام لرزش‌ها به تجهیزات روی دیزل مانند سنسور‌ها و ECU وارد شود و ممکن‌است باعث آسیب رسیدن به اتصالات الکترونیکی داخلی ECU  شود.

این مورد هم کاملا در شکل مشخص‌است که دیزل خریداری و نصب‌شده بدون لرزه گیر‌است که شدیدا عمر آن را کاهش می‌دهد.

ECU

۱۱-عیب در سنسور‌ها و انژکتورها و شیرها روی دیزل:

اتصال کردن این سنسور‌ها به هر دلیل ممکن‌است باعث کشیدن جریان زیاد از ECU  شده و به آن آسیب وارد کند. حتما در زمان تعویض آب رادیتاتور و یا تمیز کردن دیزل ژنراتور مطمئن شودی که رطوبت به سنسورها انژکتور و سیم‌کشی دیزل ژنراتور وارد نشود تا باعث اتصالی در مدارات داخلی شود.

در همین مورد در اگر شکل زیر را نگاه کنید در این دیزل آب رادیتاتور تعویض شده ولی کاملا مشخض‌است که هنوز روی سیلندر دیزل باقی مانده‌است. و ممکن‌است در زمان تعویض آب رادیاتور آب روی سنسور ها یا انژکتروها پاشید و باعث اتصالی در آنها شده که به ECU‌آسیب وارد کرده‌‌است.

ECU - ماه صنعت انرژی

۱۲-دینام:

دینام معیوب و نا مناسب ممکن‌است اضافه ولتاژ های ناگهانی ایجاد کرده و به ECU ‌ آسیب وارد کند

نگهداری مناسب دیزل ژنراتور

نگهداری مناسب دیزل ژنراتور مانند تعویض باطری ها، بررسی باطری شارژرها، تمیز کردن اتاق دیزل از گرد و خاک و رطوبت و انجام سرویس های آن در زمان مناسب باعث افزایش عمر تجهیزات دیزل ژنراتور می‌شود.

حتما مطالب زیر را بخوانید تا بهتر از دیزل ژنراتور خود نگه داری کنید :

لینک خارجی مقاله:

Nominal Voltage: What is it? (vs. Operating & Rated Voltage)

نگه داری دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها چقدر عمر می‌کنند؟

One thought on “علل سوختن ECU یا همان ECM در دیزل ژنراتورها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *