حفاظت خطای زمین استاتور ژنراتور

حفاظت ارت فالت استاتور ژنراتور - ماه صنعت انرژی

حفاظت خطای زمین استاتور ژنراتور – حفاظت ارت فالت استاتور ژنراتور

این نکته قابل ذکر‌است که ، نقطه ستاره یا نقطه خنثی یا نول سیم‌پیچ استاتور یک ژنراتور از طریق یک امپدانس برای حفاظت و محدود کردن جریان خطای زمین ، ارت (زمین) می‌شود. کاهش جریان خطای زمین باعث بروز آسیب کمتری به هسته استاتور و سیم‌پیچ در هنگام خطای زمین می شود. اگر امپدانس زمین زیاد باشد ، ممکن‌است جریان خطای زمین حتی کمتر از جریان معمولی ژنراتور باشد. در این صورت ، حساسیت رله‌های فازی کم می شود ، حتی ممکن‌است دچاراشتباه  در هنگام خطا شوند و تریپ ندهند.حفاظت خطای زمین

به عنوان مثال ، جریان کمتر از جریان نامی ، عملکرد رله‌های دیفرانسیل را برای خطای زمین دشوار می‌کند.

در این حالت ، علاوه بر حفاظت دیفرانسیل ژنراتور ، از یک رله حساس خطای زمین استفاده‌می‌شود. نوع آرایش رله ای در حفاظت از خطای استاتور ژنراتور بستگی به روش‌های زمین کردن نوترال استاتور دارد. در صورت وجود مقاومت زمین در نوترال ، نقطه نوترال سیم‌پیچ استاتور از طریق یک مقاومت به زمین وصل میشود.

در اینجا

یک ترانسفورماتور جریان بین اتصال نوترال و زمین ژنراتور متصل می‌شود. اکنون یک رله حفاظتی در ثانویه ترانسفورماتور جریان متصل میشود. ژنراتور می‌تواند سیستم برق را از دو طریق تغذیه کند ، یا مستقیماً به باسبار پست وصل شود یا از طریق یک ترانسفورماتور مثلث ستاره به پست متصل‌شود.

اگر ژنراتور به طور مستقیم به باسبار پست متصل شود ، رله متصل به ثانویه CT ، یک رله زمان معکوس خواهد‌بود زیرا در اینجا ، هماهنگی رله با سایر رله‌های خطای موجود در سیستم لاز‌م‌است.حفاظت خطای زمین

اما هنگامی که استاتور ژنراتور به اولیه یک ترانسفورماتور دلتا ستاره متصل می‌شود ، خطای بین سیم‌پیچ استاتور و سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور محدود میشود ، بنابراین هیچگونه هماهنگی با دیگر رله‌های خطای زمین سیستم لازم نیست.

به همین دلیل ؛ در این حالت رله نوع جذب‌شده آرمیچر آنی ترجیح داده‌می‌شود در ثانویه CT متصل‌شود.

محافظت از خطای استاتور زمین

لازم به ذکر‌است که نمی‌توان 100٪ سیم‌پیچ استاتور را در سیستم با مقاومت زمین محافظت کرد.حفاظت خطای زمین

میزان درصد سیم‌پیچ استاتور که در برابر خطای زمین محافظت می‌شود ، بستگی به مقدار مقاومت زمین و تنظیم رله دارد. مقاومت زمین سیم‌پیچ استاتور می‌تواند به جای اتصال یک مقاومت به طور مستقیم به مسیر نوترال سیم‌پیچ ، با استفاده از ترانسفورماتور توزیع ایجاد‌شود.

در اینجا ، اولیه ترانسفورماتور توزیع به زمین و نقطه نوترال سیم‌پیچ متصل‌است .

حفاظت خطای زمین

ثانویه ترانسفورماتور توسط یک مقاومت مناسب بارگیری می‌شود و یک رله اضافه ولتاژ نیز در سراسر ثانویه ترانسفورماتور متصل میشود. حداکثر جریان مجاز خطای زمین باتوجه به اندازه ترانسفورماتور و مقدار بارداری R تعیین‌میشود.

این مقاومت به ثانویه متصل می‌شود ، به مربع نسبت دور نسبت به اولیه ترانسفورماتور منعکس می‌شود و در نتیجه مقاومت در مسیر نوترال به زمین از سیم‌پیچ استاتور اضافه‌می‌شود.

مقالات مرتبط :

رله پشتیبان Backup Relay

حفاظت ارت فالت روتور ژنراتور Rotor Earth Fault Protection of Alternator or Generator

حفاظت  از دست دادن تحریک یا میدان آلترناتور یا ژنراتور(Loss of Field or Excitation Protection)

لینک زبان اصلی مقاله :

Stator Earth Fault Protection of Alternator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *