روش نگهداری سیستم روغن دیزل ژنراتور

روش نگهداری سیستم روغن دیزل ژنراتور - ماه صنعت انرژی

روش نگهداری سیستم روغن دیزل ژنراتور

به منظور کارکرد عادی دستگاه دیزل ژنراتور، نیازاست تا به آیتم‌های زیر توجه کنیم:

1-انتخاب یک روغن مناسب

به طورکلی، هر راهنمای موتور دیزل نوع خاصی از روغن را برای موتور دیزل پیشنهادمی‌کند.

اگر نتوانیم همان نوع روغن را خریداری کنیم می توانیم برندهای مشابه روغن را بخریم.

به یاد داشته باشید که از روغن متفاوت استفاده‌نکنید.

2-در زمان استفاده از دیزل ژنراتور، کیفیت روغن‌موتور را چک‌کنید.

الف) هنگامی که موتور گرم می‌شود ناخالصی‌های مکانیکی در روغن‌موتور را چک‌کنید،

میله اندازه‌گیری روغن را برای بررسی خارج‌کنید.

اگر ذرات ریز روی آن وجود دارند یا خط معیار را نمی توان به وضوح دید یعنی ناخالص‌های زیادی در روغن وجود دارد.

روغن‌باید تعویض‌شده و فیلتر روغن تمیز شود.

ب) برای بررسی ویسکوزیته روغن، معمولاً از پیچاندن روغن روی انگشت استفاده می‌شود. اگر احساس چسبندگی و کشش داشتید نشان‌می‌دهد که ویسکوزیته روغن مناسب‌است درغیراین‌صورت به این معنی‌است که ویسکوزیته روغن کافی نیست. روش بررسی دقیق این‌است که از ویسکومتر برای اندازه‌گیری استفاده کنیم.

3-مقدار روغن‌بایدمناسب باشد.

سطح روغن را قبل از هر استارت چک‌کنید تا اطمینان حاصل شود که سطح روغن در محدوده تعیین شده‌است. هنگامی که سطح روغن بسیار پایین‌است باعث آسیب رسیدن به بوش سیلندر می‌شود . روغن‌موتور باید به موقع اضافه شود و سطح روغن‌باید در محدوده مشخص‌شده باشد. هنگامی که سطح روغن بسیار بالا باشد باعث می‌شود روغن به آسانی وارد سیلندر شده و محفظه احتراق دچار رسوب کربنی شده، رینگ پیستون می‌چسبد و دود آبی از آن خارج می‌شود. در این موقع، بررسی کنید که آیا نشتی سوخت و آب در روغن‌موتور وجود دارد یا خیر، علت را پیداکنید، برطرف کرده و روغن را تعویض‌کنید.

4-فشار روغن‌باید به درستی تنظیم شود.

هر نوع موتور دیزل فشار روغن معین خود را دارد. هنگامی که موتور با سرعت نامی یا سرعت متوسط کارمی‌کند، فشار روغن‌باید به مقدار مشخص‌شده در 1 دقیقه برسد درغیر این صورت باید علت پیداشود. به‌طور کلی دیزل ژنراتور پیچ تنظیم فشار دارد، می توانیم مطابق با مشخصه‌های مختلف تنظیم‌کنیم.

5-سیستم روانکاری را تمیز‌کنید و روغن را مرتباً تعویض‌کنید.

الف) فیلتر روغن به طور مرتب عوض‌شود؛

حوضچه روغن و لوله های عبور روغن در هنگام تعویض روغن بیرون می‌آیند.

ب) روش تمیزکاری:

روغن‌موتور را هنگامی که موتور داغ‌است تخلیه‌کنید تا ناخالص‌های موجود در سینی روغن، لوله های عبور روغن و فیلتر روغن تا جایی که ممکن‌است برداشته‌شود. روغن مخلوط (15تا20 درصد کروسن یا روغن دیزل: روغن‌موتور 9:1) در سینی روغن بریزید، مقدار مناسب 60 تا 70 درصد ظرفیت سیستم روانکاری‌است، موتور دیزل را در سرعت پایین برای 5 تا 8 دقیقه راه‌اندازی‌کنید (فشار روغن بالای 0.5kgf/cm2)، سپس خاموش کنید، روغن مخلوط را تخلیه‌کنید، فیلتر روغن، صفحه فیلتر، رادیاتور روغن و محل اتصال میل لنگ را تمیز‌کنید و روغن جدید را اضافه‌کنید.

اگر فشار خیلی بالاباشد، مدار روغن به آسانی نشت‌می‌کند و ترک‌برمی‌دارد؛ اگر فشار روغن بسیار پایین‌باشد منجر به روانکاری ضعیف و افزایش خوردگی موتور دیزل می گردد. به‌طور مشابه، دمای روغن خیلی بالا یا خیلی پایین نیز  نتایج معکوسی برجامی‌گذارد. دمای بالای روغن باعث اکسیداسیون و خراب شدن روغن‌موتور ، کاهش ویسکوزیته ، روانکاری غیر قابل اعتماد و افزایش سایش قطعات می‌شود ؛ اگر دمای روغن بسیار پایین‌باشد، ویسکوزیته افزایش، مقاومت اصطکاکی افزایش و اثر خنک‌کاری روغن ضعیف خواهدبود.

6-جایگزینی مرتب اجزای فیلتر روغن و فیلتر روغن

صفحه فیلتر و اجزای فیلتر را به طور مرتب تمیز یا جایگزین کنید و به تمیزکاری مدار روغن روانکاری توجه داشته باشید.چرخه جایگزینی این مواد برای اجزای فیلتر متفاوت‌است و فیلترها کیفیت متفاوتی دارند و در محیط‌های مختلف متفاوت هستند. علاوه بر اشاره به عمر مفید مشخص‌شده توسط خود محصول، در نگهداری و فرآیند نگهداری سیستم روانکاری، اگر کیفیت روغن‌موتور پایین‌باشد یا شرایط کاری موتور دیزل به واسطه روغن‌موتور دچار نقص‌شود، لازم‌است بررسی‌شود که آیا اجزای فیلتر یا فیلتر نیاز به جایگزینی دارند یا خیر.

روغن‌موتور بعد از استفاده برای یک دوره زمانی خراب‌شده و نمی توان مجدداً آنرا مورد استفاده قرارداد. تحت شرایط عادی روغن، فیلتر روغن یا اجزای فیلترباید ظرف 50 ساعت از زمان نصب دستگاه جدید تعویض‌شود. بعد از کار کردن در این دوره زمانی، روغن‌موتور معمولاً هر 300 ساعت تعویض‌می‌شود.

 

مقالات مرتبط:

آیا مصرف سوخت دیزل ژنراتور با بار آن تعیین می گردد؟

تعویض روغن دیزل ژنراتور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *