روش های اجرای ارت (‌مش-الکترود)-(ارت با لوله -با صفحه‌ مسی)

روش های اجرای ارت - ماه صنعت انرژی

روش های اجرای ارت ( ارت با  صفحه ی مسی)

 روشهای مختلفی از اجرای ارت مانند سیم یا نوار ارت ، روش ارت به وسیله‌ی راد ، اجرای ارت به وسیله‌ی لوله ، ارت به وسیله صفحات مسی و یا ارت از طریق لقاح صفحه یا زمین گیری از طریق شبکه‌های آب وجود دارد. متداول ترین روش‌های اجرای ارت عبارتند از: ارت به وسیله ی لوله و ارت به وسیله‌ی صفحه مسی می‌باشد. این روش‌ها در زیر با جزئیات توضیح داده‌شده است

مش ارت

مش ارت با اتصال دادن  تعدادی میله‌ها از طریق رساناهای مس ساخته‌می‌شود.

مقاومت زمین را کاهش می‌دهد.

چنین نوع سیستم در محدود کردن پتانسیل زمین کمک می‌کند.

مش ارت بیشتر در مکانی قرار می گیرد که جریان بزرگ خطا وجود‌دارد.

در هنگام طراحی مش ارت ، مراحل زیر مورد‌توجه قرار‌می‌گیرد.

  • در شرایط خطا ، ولتاژ بین سطح زمین و زمین نباید برای شخصی که ممکن‌است
    سطح رسانایی که جریان الکتریکی در آن عبور ندارد را در سیستم الکتریکی لمس کند ، خطرناک باشد. (مانند بدنه تجهیزات که برقدار نباید باشند)
  • جریان خطای بدون وقفه [1]که ممکن‌است به درون مش زمین وارد شود باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا رله حفاظتی عمل کند. مقاومت زمین کم‌است تا جریان خطا از طریق آن جریان یابد. مقاومت مش نباید چنان بزرگ باشد که عبور جریان کشنده را از بدن موجود زنده  اجازه دهد.
  • طراحی مش زمین باید به گونه‌ای باشد که ولتاژ گام باید کمتر از مقدار مجاز باشد
    که بستگی به مقاومت خاک و خطا یی که باید از سیستم برقدار جدا شود دارد .

الکترود ارت

در این نوع ارت ، هر سیم ، میله ، لوله ، صفحه یا یک دسته از رساناها ، در داخل زمین به صورت افقی یا عمودی قرار داده‌می‌شوند و در سیستم‌های توزیع ، الکترود زمین ممکن‌است از یک میله (راد) به طول حدود 1 متر تشکیل‌شده و به صورت عمودی به داخل زمین کوبیده‌شود. در پستهای تولید توان ، از مش زمین استفاده‌می‌شود (سیستم راد استفاده نمی‌شود).

ارت با لوله

این رایج ترین و بهترین سیستم ارت در مقایسه با سایر سیستم‌های ارت است. در این روش ، فولاد گالوانیزه و لوله سوراخ‌شده با طول و قطر تأیید‌شده به صورت عمودی در خاک مرطوب و بطور دائم ، مانند شکل زیر ، نشان داده‌شده‌است  قرار‌می‌گیرد. اندازه لوله به جریانی که باید حمل‌شود و نوع خاک بستگی دارد.

روش های اجرای ارت - ماه صنعت انرژی

اندازه لوله ای که برای ارت کردن استفاده‌می‌شود به قطر 40 میلی متر و طول 2.5 متر برای خاک معمولی و در صورت داشتن خاک خشک و صخره‌ای طول بیشتر می‌شود. عمق که لوله باید در آن دفن شود بستگی به رطوبت زمین‌دارد.

این لوله در 3.75 متر قرار گرفته‌است. قسمت زیرین لوله توسط قطعات کوچک کک یا ذغال با فاصله حدود 15 سانتی متر احاطه شده‌است. از لایه‌های جایگزین کک و نمک برای افزایش سطح موثر زمین و به ترتیب کاهش مقاومت زمین استفاده‌می‌شود.

لوله دیگری با قطر 19 میلی متر و حداقل طول 1.25 متر در بالای لوله GI از طریق از طریق رابط متصل شده‌است.

در طول تابستان رطوبت موجود در خاک کاهش می یابد و این باعث افزایش مقاومت زمین می شود. بنابراین یک بتن سیمانی برای دستیابی به آب در نظر گرفته‌می‌شود و در تابستان برای داشتن یک زمین موثر ، 3 یا 4 سطل آب از طریق قیف متصل به لوله قطر 19 میلی متر ، که بیشتر به لوله GI وصل می‌شود ، آب ریخته می‌شود.

سیم ارت یا GI یا نوار مسی GI با مقطع کافی برای جابجایی جریان خطا در لوله GI به قطر 12 میلی متر در عمق حدود 60 سانتی متر از زمین حمل قرار می‌گیرد.

روش های اجرای ارت

ارت با  صفحه‌ی مسی

در ارت صفحی‌ای یک صفحه ارت از جنس  مس با ابعاد 60cm×60cm×3mm  یا  از آهن گالوانیزه به ابعاد 60 cm× 60 cm×6 mm  در زمین به صورت عمودی در عمق کمتر از 3 متر از سطح زمین دفن می‌شود.

صفحه زمین در لایه های کمکی کک و نمک با حداقل ضخامت 15 سانتی متر وارد قرار داده می شود. سیم ارت (GI یا سیم مسی )با کمک پیج و مهره یا پیچ محکم به یک صفحه زمین پیچ خورده‌است. صفحه مسی و سیم مسی به دلیل هزینه بالاتر معمولاً برای اهداف زمین کردن استفاده‌نمی شوند.

اجرای ارت با صفحه ی مسی - ماه صنعت انرژی

ارت کردن از طریق شاه لوله آب

در این نوع از سیستم ارت ، سیم GI یا مسی به کمک اتصال‌دهنده ی فولادی که بر روی سرب مسی ثابت شده‌است شاه لوله آب متصل‌می‌شود

اجرای ارت توسط شاه لوله آب

لوله آب از آهن ساخته‌شده‌است و در زیر سطح زمین قرار‌می‌گیرد ،یعنی مستقیماً به زمین وصل‌می‌شود. جریان خطا از طریق سیم GI یا مسی مستقیماً از طریق لوله آب به ارت‌می‌شود.

[1] uninterrupted fault current

مقالات مرتبط :

اندازه‌گیری مقاومت ارت – مقاومت چاه ارت

مقاومت ارت  الکترود زمین (مقاومت صفحه ارت یا مقاومت راد ارت)

ترانسفورماتور ارت‌کننده یا زمین‌کننده چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *