ارت کردن چیست ( ارتینگ الکتریکال)

ارت کردن چیست ( ارتینگ الکتریکال)-روش های ارت کردن الکتریکی - ماه صنعت انرژی

ارت کردن چیست ( ارتینگ الکتریکال)

 فرایند انتقال فوری انرژی الکتریکی به طور مستقیم به زمین با کمک سیم با مقاومت کم به زمین را  ارت کردن الکتریکی می‌گویند. ارت الکتریکی  با  اتصال  بخش بدون برق تجهیزات مانند بدنه آنها  جریان تجهیزات به زمین انجام می‌شود. همچنین در بعضی از استاندارد‌ها اتصال نول منبع توان به زمین را نیز ارتینگ می‌گویند

عمدتا از آهن گالوانیزه برای ارت کردن استفاده می شود. ارت کردن یک  مسیر جریان برای جریان  نشتی فراهم می‌کند. جریان اتصال کوتاه تجهیزات به زمین می‌رود که دارای پتانسیل صفر‌است. و این کار باعث حفاظت از سیستم و تجهیزات و جان انسان‌ها میفروشد.

ویدئو تست ارت و دلیل لزوم کم بودن مقاومت سیستم ارت

انواع ارت کردن الکتریکی

تجهیزات الکتریکی به طور عمده از دو بخشی که در آنها  جریان عبور نمی‌کند  تشکیل شده‌است. این قطعات یا نول(خنثی) سیستم و یا قاب فلزی تجهیزات الکتریکی‌است. با  ارت کردن اين دو بخش که  حمل‌کننده جریان الکتریکی نیستند  سيستم برقي به دو نوع تقسيم‌بندي مي‌شود.

  • 1- ارت کردن نوترال (خنثی یا نول)
  • 2- ارت کردن تجهیزات.

ارت کردن نوترال (خنثی یا نول)

در ارت کردن نوترال ، نول سیستم مسقیما  به کمک سیم GI  به زمین وصل می‌شود. به ارت کردن نول ، ارت کردن سیستم نیز گفته‌می‌شود (بعضی از استاندارد ها این را به‌عنوان زمین کردن یا Grounding  می‌شناسند) . این نوع ارت کردن اکثراً در سیستمی که سیم‌پیچ ستاره دارد استفاده‌می‌شود. به عنوان مثال ، ارت کردن نول در ژنراتور ، ترانسفورماتور ، موتور و غیره.

ارت کردن تجهیزات

چنین نوع ارت کردنی در بدنه تجهیزات برقی استفاده‌می‌شود. قسمت غیر جریان تجهیزات مانند قاب فلزی آنها به کمک سیم رسانا به زمین وصل می‌شود. در صورت بروز هرگونه خطایی در دستگاه ، جریان اتصال کوتاه از طریق این سیم مسی به زمین انتقال داده‌می‌شود. بنابراین ، سیستم را از آسیب حافظت می‌کند.

اهمیت ارت کردن

به دلایل زیر ارت کردن ضروری است

  • 1- ارت کردن پرنسل و افراد را از خطای اتصال کوتا محافظت می‌کند.
  • 2- ارت کردن یک مسیر عالی برای انتقال جریان خطا به زمین ایجاد‌می‌کند حتی در صورت آسیب‌دیدن و از بین‌رفتن عایق‌ها
  • 3- ارت کردن تجهیزات و پرسنل را از اضافه ولتاژ‌های خطرناک و تخلیه‌های صاعقه حفاظت می‌کند.

ارت کردن را می‌توان با  اتصال الکتریکی قرار‌دادن صفحات یا میله‌های رسانا درون  خاک یا زیر سطح زمین انجام داد. مش ارت یا الکترود مخصوص زیرزمین در زیر خاک را با یک سیم که به GI معروف‌است بیرون‌آورده و تجهیزات مناسب برای اتصال سیم‌های ارت از تجهیزات به آن را در نظر می‌گیریم.

ارت کردن چیست - ماه صنعت انرژی

 در هنگام بروز خطا جریان خطا از تجهیزات جریان یافته از طریق سیستم ارت به زمین انتقال یافته و در نتیجه تجهیزات را از جریان خطا محافظت می‌کند. در زمان خطا ، ولتاژ رسانای مش  زمین داری ولتاژی برابر با مقاومت مش ضربدر خطای زمین خواهد‌داشت.

 

سیستم الکتریکی با ارت - ماه صنعت انرژی

 

 اتصال بدنه تجهیزات به ارت را ارتینگ می‌گوییم . هادی‌های فلزی که قطعات را با به ارت اتصال می‌دهند ، اتصال الکتریکی نامیده‌می‌شوند. ارتینگ و اتصال ارت را  با هم سیستم سیستم ارت می‌گویند.

 

مقالات مرتبط :

روش‌های اجرای ارت ( مش ارت-الکترود ارت- ارت با لوله- ارت با  صفحه‌ی مسی)

اندازه‌گیری مقاومت ارت – مقاومت چاه ارت

مقاومت ارت  الکترود زمین (مقاومت صفحه ارت یا مقاومت راد ارت)

ترانسفورماتور ارت‌کننده یا زمین کننده چیست؟

لینک زبان اصلی مقاله :

What is Electrical Earthing? – Definition, Types of Earthing & its …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *